Skolen engasjerer i Gjerstad

Denne saken handler for meg og Venstre ikke bare om penger, men også bygdeutvikling. Her er det flere sammensatte elementer som griper inn i hverandre. Jeg har aldri i mine 14 år i kommunestyret opplevd et så stort engasjement i noen sak som vi nå opplever i skolestruktursaken i Gjerstad, skriver Kai Ove Sandåker.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Kai Ove Sandåker på fylkesårsmøte

Foto: Jan Kløvstad

Saken har engasjert og opprørt så godt som hele bygda på en slik måte at en er nødt til å bli berørt av et slikt engasjement. Det at bygdefolket bryr seg, er positivt og viktig for fremtid og utvikling.

Da saken var oppe til behandling i kommunestyret 22. oktober, kom det frem gode og saklige argumenter både for og imot endring av skolestrukturen i bygda.

Av 21 representanter i kommunestyret, var det 14 representanter som hadde innlegg i saken fra kommunestyrets talerstol. Dette viste et stort engasjement fra oss folkevalgte, som en sjeldent opplever i en enkelt sak.

Jeg er overbevist om at alle disse argumentene som ble fremsatt både for eller imot endring av skolestruktur, var fremsatt i beste mening ut fra enhver kommunestyrerepresentants saksinformasjon, og egenvurdering i saken.

Ut fra en helhetsvurdering var det for min del flere positive enn negative momenter for å beholde den skolestrukturen vi har i dag.

I saken ble det fremsatt et tilleggsforslag til rådmannens innstilling, som fikk flertall. Dette tilleggsforslaget var Opplæringsloven § 7-1, som omhandler skoleskyss. Der står det blant annet:

«Skoleskyssen må organiseres slik at elevene får akseptabel reisetid. I vurderingen av akseptabel reisetid må gangtid og tid med skoleskyss ses i sammenheng.»

Etter det jeg har fått opplyst, er maksgrensen for skoleskyss 45 minutter.

Da det nå er foretatt en «testkjøring» av noen av rutene, viser det seg at maksgrensen blir betydelig overskredet og brutt. I tillegg må det flere busser til for å serve de nye skolerutene. Det er ikke tallfestet hvor mye det blir i ekstra utgifter.

Fellesforslaget som ble fremsatt av KrF, Frp, Sp og V gikk ut på å beholde begge barneskolene som 1-7-skole. I tillegg ba en rådmannen utrede følgende alternativer:

a. En barneskoleenhet for begge barneskolene med felles ledelse

b. En skoleenhet (barneskoler og ungdomsskole) med felles ledelse.

I dette forslaget må det etter min mening ligge et stort innsparingspotensial som ikke er synliggjort.

Besparelsen bør kunne skje ved redusert administrasjon/ledelse og samhandling/samkjøring mellom skolene i bygda.

I tillegg vil det bli en betydelig økning i transportutgifter, som heller ikke er endelig tallfestet.

Disse forslagene burde ha vært tallfestet, før det endelige vedtaket ble gjort. Dette synliggjør at saken var mangelfull og forhastet i sin saksutredning til kommunestyret.

Da fellesforslaget fra KrF, Frp, Sp og V og ekstra skyssutgifter ikke er tallfestet og kvalitetssikret, vil besparelsen som fikk flertall, ikke være reell og sammenliknbar.

I tillegg vil reisetiden for skoleskyss overskride 45 minutter. Etter min mening er det nå så misvisende tallmateriale at saken må behandles på nytt, når alle tall er kvalitetssikret.

Disse tre argumentene er etter mitt skjønn så viktige at saken må bli behandlet på nytt, med et tallmateriale som er kvalitetssikret og sammenliknbart.

Kai ove Sandåker

Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**