Stopp Datalagringsdirektivet!

I går ble den tverrpolitiske kampanjeorganisasjonen Stopp Datalagringsdirektivet stiftet. Den har som formål å spre informasjon om datalagringsdirektivets negative konsekvenser for personvernet, og hindre at direktivet blir tatt inn i norsk lov. Initiativtaker og leder er tidligere Unge Venstre-leder Lars-Henrik Michelsen (bildet), og Venstre støtter fullt opp under kampanjen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Lars-Henrik Paarup Michelsen

– Kampen mot Datalagringsdirektivet er en av de viktigste personvernkampene i nyere tid, og det er viktig at alle gode krefter samles for å påvirke stortingets flertall i riktig retning. Vi i Venstre er derfor veldig glad for at så mange organisasjoner, bloggere og andre debattanter har stiftet en kampanjeorganisasjon for å få fram debatten og hindre at direktivet blir innført, sier nestleder i Sør-Trøndelag Venstre, Guri Melby.

Datalagringsdirektivet er et EØS-direktiv som pålegger teleleverandøren din å lagre all telefon og epostkommunikasjon din i to år. – Et slikt direktiv bidrar til en mistenkeliggjøring av alle borgere, det tar utgangspunkt i at vi alle er potensielle kriminelle, og det gir staten større makt over borgerne, noe jeg er sterkt imot, sier Melby.

Av partiene på Stortinget, har Venstre, FrP, KrF, SV og SP vært tydelige mot direktivet, mens Ap og Høyre ikke har tatt standpunkt. – Jeg håper at mange nå vil vise sin støtte gjennom å slutte seg til kampanjen på nett, og gjennom å løfte debatten i sine blogger, på Facebook, Twitter og i samtaler med andre, sier Melby.

Gå inn på Stopp Datalagringsdirektivets kampanjesider og slutt deg til kampanjen du også!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**