Tydelig Venstrepreg på Oslopakke 3

Oslopakke 3 er en omfattende plan for vei- og kollektivsatsing i Oslo og Akershus i de neste 20 årene. Pakken ble behandlet og vedtatt av Akershus fylkesting i dag. — Jeg er svært glad for at vi har fått på plass en skikkelig offensiv kollektivsatsing, sier Inge Solli, fylkesvaraordfører for Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Inge Solli

Foto: Venstre

Oslopakke 3 har en sterk kollektivprofil på om lag 6,7 mrd. kroner, 46 pst. av investeringsrammen, går til kollektivtiltak i form av større investeringer, programtiltak, samt tilskudd til drift og mindre investeringer. I Akershus er kollektivandelen hele 57 pst. som følge av prioritering av Kolsåsbanen i perioden. Dette kommer i tillegg til 6,2 mrd. kroner i jernbaneinvesteringer.

Satser på innfartsparkering

Oslopakke 3 legger til rette for en videre satsing på innfartsparkeringsplasser. Solli mener allikevel at man kunne gått lenger. — Venstre ønsker seg i første rekke tre store, funksjonelle og moderne innfartsparkeringer, en i hver region i Akershus, med kapasitet til et vesentlig antall reisende. Venstre mener at disse kan fungere som modeller for videre satsing. – Etterspørselen er i dag langt større enn tilbudet, og det vil vi gjøre noe med, sier Solli.

Bred politisk enighet

Samferdselspakken er et resultat av tverrpolitiskpolitisk enighet, og alle partier fra SV til FrP stiller seg bak. — Fra Venstres side er vi veldig glad for at vi har bred enighet om Oslopakke 3, og det er viktig at vi gjør det enklere for folk å reise kollektivt.

— Det er også spennende at fylkestinget støtter forslaget om prosjektfinansiering og Offentlig Privat Samarbeid i pakken. OPS er et samarbeid mellom offentlig og privat sektor om et prosjekt eller en tjeneste, der privat sektor tar en større del av ansvaret knyttet til utvikling og drift av prosjektet. – Vi legger opp til at RV4 gjennom Nittedal og RV152 i Follo blir utredet. Vi ønsker også å få på plass ny RV 22 innen 2013.

– Oslopakke 3 har en tydelig grønn profil, men vi skulle ønske at staten også tok et større ansvar. Regjeringen viser ikke vilje til å satse på kollektivtransporten i Oslo og Akershus. Gjennom belønningsmidler og støtte til bygging av bybane fra staten kunne tilbudet blitt enda bedre, sier Solli.

– Jeg tror mange også ønsker større åpenhet om hvor pengene i pakken faktisk kommer fra og hva bompengene går til.

Følgende store investeringsprosjekter prioriteres av første del av Oslopakke 3:

Kolsåsbanen (Bekkestua — Kolsås)
E18 Vestkorridoren
E16 Sandvika (Kjørbo) — Wøyen
E6 Manglerudtunnelen
Rv. 22 Fetveien (Lillestrøm — Fetsund)

Kontaktinformasjon:
Inge Solli, varaordfører