Høringuttalelse til kommuneplanen

I høringsuttalelse til forslaget til ny kommuneplan ber Sandefjord Venstre om en pause i forbruket av dyrket og dyrkbar jord, av hensyn til byutvikling, jordvern og transport/miljøhensyn.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**


Høringsuttalelsen gjengis i sin helhet nedenfor:

Forslag til kommuneplan:
Høringsuttalelse — Sandefjord Venstre.

Ved revisjon av kommuneplanen ønsker Sandefjord Venstre at arealdisponeringen endres med sikte på:
1. å bidra til økt aktivitet i sentrum; byutvikling.
2. å redusere nedbyggingen av dyrket og dyrkbar jord.
3. å gjøre det enklere å nå målene om 25 % reduksjon i klimautslipp innen 2020.
Vi foreslår derfor om at samtlige foreslåtte nye arealer til byggeområder for boliger og næringsvirksomhet tas ut av planen og at det settes i gang et arbeid med sikte på å utvikle en strategi for bruk av kommunens arealer som i større grad bidrar til at målsettinger om byutvikling / økt aktivitet i sentrum og reduserte klimautslipp kan nås.

1. Byggeområder for boliger
I høringsutkastet foreslås tre områder tatt i bruk som nye byggeområder for boliger:
– Åbol/Åliveien: 45 da, hvorav 13 da dyrket
– Modalveien: 4 — 4,5 da dyrket
– Virikskogen / Sørby – 176 da, hvorav 135 da dyrket
Områdene har god beliggenhet i forhold til ønsket om utvikling av en kompakt by med korte avstander og tilgjengelighet uten bruk av bil. Samtidig er det svært uheldig å bygge ned områder med dyrket mark, spesielt store, sammenhengende områder som Virikskogen/Sørby.
Det framgår at utkastet til kommuneplan at behovet for nye boliger i et 10-årsperspektiv er dekket uten at nye arealer tas i bruk. Vi kan ikke se at det er behov for noen "reservebuffer" ut over dette og foreslår at de tre områdene tas ut av planen.

2. Byggeområder for næringsvirksomhet
Kommunen har de senere år prioritert utvikling av nye næringsområder på Fokserød / Kullerød og andre områder nær E18. Mange av bedriftene ønsker en lokalisering nær E18 for å ha gode kommunikasjoner ut av Sandefjord. Samtidig er flesteparten av reisene til /fra bedriftene arbeidsreiser utført av bosatte i Sandefjord. For disse reisene er lokalisering en på Fokserød / Kullerød ikke gunstig sammenliknet med en lokalisering i eller nær sentrum. Reisene blir lengre og flere blir avhengig av å bruke bil til/fra arbeid. Resultatet er at vi i dag har køproblemer i området rundt Fokserød / Kullerød — og unødvendig mye trafikk på veinettet mellom Fokserød og sentrum (Raveien, Lingelemveien).
Kommuneplanen inneholder ingen forslag til tiltak for å redusere trafikkproblemene knyttet til næringsområdene nordøst i kommunen. I stedet inneholder planen føringer for at vi kan få en tilsvarende, uheldig utvikling nordvest i kommunen. I tillegg til 350 da på Danebo i eksisterende plan (Sandefjord og Larvik) og gjenværende ca. 40 da på Fokserød Nord foreslås tre nye områder:
– Langåker 420 da — hvorav 13 da dyrket mark
– Pindsle 8 da — dyrket mark.
– Skolmerød (utvidelse)
Områdene vil få god tilgjengelighet til E18, men har ikke gunstig beliggenhet i forhold til de største boligområdene i Sandefjord. Utbygging av arbeidsplasser (og handel) på Danebo og Langåker vil derfor kunne gi køproblematikk rundt Langåkerkrysset og økt trafikk bl.a på Krokemoveien og Moveien.
Sandefjord Venstre foreslår derfor at de tre områdene tas ut av planen og at det settes i gang et arbeid med å gjennomgå på rammebetingelsene for etablering av nærings¬virk¬som¬het i / nær sentrum og vurdere tiltak for å for¬bedre disse. Flere arbeidsplasser sentralt i kommunen bidrar til mer liv i sentrum og gir mindre og mer miljøvennlig transport.
Det ligger en betydelig reserve i en bedre utnyttelse av arealer i sentrum og sentrumsnære næringsområder (Kastet, Hegna, Kilen + en rekke eiendommer i sentrum). Utviklingen de siste årene viser klart nødvendigheten av å legge forholdene bedre til rette dersom vi skal få til en slik utvikling. I tillegg til bedre tilrettelegging for ulike virksomheter i og nær sentrum, bør det vurderes å reservere næringsområder ved E18 for de typer virksomheter som har størst nytte av en slik beliggenhet (f.eks arealkrevende produksjons- virksomhet og distribusjons¬virksomhet).

3. Arealer for detaljhandel
I høringsforslaget legges det opp til at inntil 12.000 kvm BRA i næringsområder utenfor sentrum kan tas i bruk for detaljhandel. (6.000 kvm på Pindsle, 3.000 kvm på Hegna og samlet inntil 3.000 kvm i øvrige områder).
Sandefjord Venstre mener kommuneplanen med dette legger opp til en etablering av handel i næringsområder i et slikt omfang at det går ut over handelen i og muligheten for utvikling av sentrum. En mulig etablering av IKEA på Danebo vil bidra i samme retning. Vi foreslår derfor at det kun skal gis tillatelse til etablering av detaljhandel på Hegna. Hegna er sentrumsnært; detaljhandel på dette området er derfor mindre uheldig enn ytterligere handelsvirksomhet på Pindsle.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**