Viktig avklaring for Holmenutbyggingen

Holmenutbyggingen et stort skritt nærmere løsning etter at Vegvesenets krav om utbygging av Kranveien og Buviksveien nå er avklart uttaler varaordfører Jan Einar Henriksen, som deltok under befaringen. Avklaringen kom i et møte etter en befaring mandag 19. oktober, og er et godt eksempel på hvor viktig det er at partene treffes og sammen diskuterer vanskelige tema.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Viktig avklaring for Holmen etter befaring 19.10.09

Foto: Jan Einar Henriksen

Innsnevringene langs Kranveien blir vurdert på nytt og vil ventelig bli erstattet av veghumper, mens to fysiske innsnevringer langs Buviksveien tas som punktutbedringer av Vegvesenet. Dermed gjenstår strekningen fra Holmenbrua til Veierodden hvor Vegvesenet vil kreve 2 felts veg + fortau, mens selve brua ikke blir berørt av kravet. Her vil det etter all sannsynlighet blir lagt på en utvendig gangveg for å sikre fotgjerne sikker adkomst.

For fiskerihavna er det også viktig med en avklaring langs Hasalen, og alt ligger nå vel til rette for at byggetrinn 2 med utbygging av 2. etasje i tråd med bystyrets vedtak kan vurderes gjennomført samtidig som man kan starte prosjektering av byggetrinn 3 med kai og nye fiskerboder i Hasalen. Ved å koble denne del sammen med eksisterende kaianlegg på Holmen vil en også sikre fiskerne en god adkomst til fiskemottaket uten å benytte den offentlige vegen, og det er en fordel for alle parter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**