Venstre protesterer mot varaordførerlønn

– Å få dette over bordet slik, og så sterkt knyttet til Laila og Oddvar, det er svært overraskende og spesielt. Jeg håper jeg ikke får oppleve det igjen, sa Venstres Marianne S. Lyngvi i debatten om å øke stillingsprosenten til fylkesvaraoirdfører Oddvar Skaiaa, – og mer enn antydet at det ikke var den riktige tiden for å øke politiske godtgjørelser.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Les mer i Agderposten, onsdag 21. oktober:

Fikk Oddvar opp i 100

Opposisjonen reagerte skarpt da fylkesordfører Laila Øygarden fikk fylkesvaraordfører Oddvar Skaiaa opp i 100 prosent stilling.

(Av Tore Ellingsen)

I forbindelse med omleggingen til fagkomiteer, skulle fylkestinget i går gjøre mindre justeringer i reglementet for politiske godtgjørelser. At posisjonen samtidig ønsket å justere fylkesvaraordførerens stilling fra 80 til 100 prosent, fikk opposisjonen til virkelig å reise bust.

Initiativtaker til forslaget var fylkesordføreren, som fikk lite gehør for sine argumenter.

– Vi er nå midtveis i denne perioden og har høstet en del erfaringer. Vi har lagt mange oppgaver til fylkesvaraordføreren, og slik må det være skal vi følge opp de engasjementene vi har. Da bør godtgjørelsen stå i forhold, mente Laila Øygarden.

Nå er det slik at selv om de begge får 100 prosent stilling, får de slett ikke samme lønn.

Ifølge reglementet er fylkesordførerens godtgjørelse knyttet til stortingsrepresentantene, for tiden 694.500 kroner, mens grunnlaget for de øvrige folkevalgte i fylkeskommunen er en godtgjørelse på 590.600 kroner, slik at dagens godtgjørelse i 80 prosent for fylkesvaraordføreren utgjør 472.489 kroner.

Utidig

Opposisjonsleder Arne Thomassen (H) syntes det var utidig av fylkesordføreren å reise denne saken nå.

– Fra Lillesand er jeg vant til at alt vedrørende godtgjørelser tar vi på det aller siste møtet i perioden, slik at det er de avgående politikerne som avgjør dette for sine etterfølgere, sa Thomassen.

– Jo, men nå har vi holdt på i to år, og nå ser vi hvor mange oppgaver vi har som må følges opp, repliserte Øygarden.

Marianne Sigurdson Lyngvi, fylkesstyret

Foto: Jan Kløvstad

Også Marianne Sigurdsson Lyngvi (V), syntes det var helt uakseptabelt at saken ble reiste nå.

– Å få dette over bordet slik, og så sterkt knyttet til Laila og Oddvar, det er svært overraskende og spesielt. Jeg håper jeg ikke får oppleve det igjen, sa Lyngvi som mer enn antydet at det ikke var den riktige tiden for å øke politiske godtgjørelser.

Kunne redusere

Frps Odd Gunnar Tveit mente fylkesvaraordføreren med fordel kunne redusere sine oppgaver dersom han jobber for mye.

Også i posisjonen var det delte meninger, Sps Kåre Gunnar Fløystad mente det ikke var riktig tidspunkt, og viste til at prinsippet om å gjøre endringer sist i perioden, må følges.

Men i hovedsak mente posisjonen at det var rimelig med 100 prosents lønn for fylkesvaraordføreren, og det ble vedtatt med 18 mot 17 stemmer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**