Hvem eier deg ?

Datalagringsdirektivet ble vedtatt av EU 15. mars 2006, men fremdeles har den rødgrønne regjeringen ikke tatt stilling til om direktivet skal gjøres gjeldende som norsk lov.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Wire
Mobiltelefon

Norge har gjennom EØS-avtalen reservasjonsrett, og dersom denne tas i bruk vil det være første gang den benyttes. Men så har man heller aldri stått overfor et direktiv som representerer en så stor trussel mot demokratiets grunnleggende verdier som datalagringsdirektivet gjør.

Kamera

Med en implementering av Datalagringsdirektivet, som pålegger tele- og nettselskap å lagre trafikkdata om borgernes elektroniske kommunikasjon (e-post, sms, telefon, internett- besøk) i inntil to år, vil nordmenns personvern etter Venstres mening bli krenket på det groveste. Personopplysninger er den enkeltes eiendom, og skal derfor i størst mulig grad være under den enkeltes kontroll. Personvern er etter vår mening en grunnleggende liberal verdi og ifølge Den europeiske menneskerettighetskonvensjon av 1950’s artikkel 8 også en menneskerett, skriver Marianne Reistveit, leder i Sandefjord Venstre.

Les kommentaren i Sandefjords blad

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**