Fylkeskommunen må følge opp klimaplanen

Sanna Sarromaa beklaget i dag at fylkeskommunen ikke følger opp arbeidet med å gjennomføre den vedtatte klimaplanen. Hun foreslo også at fylkeskommunen skal kjøpe klimakvoter når tjenestereiser foretas med fly.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Her er Sanna forslag. Hvis du vil lese referat fra debatten, se fylkeskommunens hjemmeside.

FORBEREDT FORSLAG TIL FYLKESTINGET
Sanna Sarromaa (V)
Fylkestinger 20.-22.10.2009, Gjøvik

Oppland fylkesting vedtok i september 2007 Klima- og energiplan for Oppland. Planen er et overordnet styringsdokument som setter premissene for miljø- og klimapolitikken i fylket, samtidig som den er detaljert og ramser opp mange meget konkrete og svært viktige tiltak. Dessverre er få av de tiltakene som står i planen blitt gjennomført og fulgt opp.
Oppland Venstre mener at det er viktig at fylkeskommunen viser vei og godt eksempel i sin politiske virksomhet. Også den rødgrønne regjeringen mener at offentlig sektor i kraft av sin størrelse og som forvalter av offentlige midler har et særlig ansvar for å gå foran og være bevisst miljøkonsekvenser av sine anskaffelser. Det er derfor naturlig å sette fokus på egen organisasjon når det gjelder klimapolitikk. På side 31 i Klima- og energiplanen står det at fylkeskommunens ansatte og politikere har en betraktelig reisevirksomhet, både innenlands og utenlands. Når det gjelder utenlandsreiser, står det: “For flyreiser utenlands, bør utslipp kompenseres gjennom kjøp av frivillige ’klimakvoter/klimabilletter’. Ved avtale om kjøp av slike frivillige utslippsreduksjoner må det sikres at midler går til tiltak som er FN-godkjent.”

Dette er et tiltak som ikke er blitt gjennomført i Oppland fylkeskommune til tross for at dette er det noe av det enkleste vi kan gjøre, samtidig som det er et tiltak som vil ha en stor signaleffekt i Opplandssamfunnet.

Fly er en av de verste forurenserne av CO2. Dagens rimelige flybilletter fører til en forventet økning i flytrafikken, og er derfor en av de raskest voksende utslippkildene. Det er derfor naturlig at Oppland fylkeskommune har som mål å øke bevisstheten om klimautfordringene knyttet til flyreiser og bidra til å redusere klimagassutslippene knyttet til våre tjenestereiser. Kjøp av klimakvoter på flyreiser innebærer at det for hver flyreise betales et beløp som gjennom kjøp av klimakvoter benyttes til CO2-reduserende tiltak. Flyreisen gjøres med andre ord klimanøytral ved at ett tonn CO2 utslipp kompenseres med ett tonn redusert utslipp et annet sted. Det finnes ulike leverandører av klimakvoter. Naturvernforbundet (www.klimakutt.no) og Fremtiden i våre hender (www.mittklima.no) er to av de mest kjente i Norge.

På bakgrunn av dette foreslår Oppland Venstre at vi nå gjennomfører tiltaket som ble vedtatt av fylkestinget i september 2007.
Forslag til vedtak:
1. Det innføres klimakvoter på alle fylkeskommunale tjenestereiser med fly, både innenlands
og utenlands.
2. Klimakvotene kjøpes gjennom en troverdig aktør, f. eks. Naturvernforbundet eller Framtiden i våre hender.
3. Ordningen evalueres etter 1 år.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**