Fredelige Stormberg

Stormberg har frem til nå vært klær jeg synes var fine, gode og til en rimelig pris. Derfor har jeg ofte valgt Stormberg når fleece og annet turtøy skulle kjøpes inn.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**


Det kommer jeg fortsatt til å gjøre, og mer enn noen sinne. Men ikke bare med den samme begrunnelsen. For det har blitt så mye mer.

Det startet med at jeg sjekket ut gründer og daglig leder av Stormberg, Steinar J Olsen på Twitter, fordi en av de jeg følger der hadde sendt han en tweets. Deretter valgte jeg også å følge han på Twitter, Facebook og bloggen hans. Fordi jeg skjønte at denne mannen hadde meget sterke meninger om bedrifters sosiale ansvar, etikk, samfunn og miljø. Et helt tilfeldig bekjentskap altså, men du verden så interessant.

Slik tekstilbransjen fortoner seg for meg som forbruker, er salgstrikset design, pris, merkevare og reklamekampanjer. Etikk, miljø, sosialt ansvar og samfunnsengasjement er ikke det vi forbinder med salgstrikset i tekstilbransjen. Det håper jeg kan endre seg. For denne helhetstanken om bedriften, ansatte, miljøet og samfunnet, burde flere få opp øynene for.

Vi forbrukere har makt. Forbrukermakt. Det vi forbrukere kjøper, det vil produsentene også bestrebe seg etter å levere. De varene vi forbrukere velger bort, har ikke livets rett. Derfor har du og jeg mye makt i våre forbruksvalg. Våre valg kan bety en forskjell.

Det er fokus på etisk handel, spesielt innen for offentlige anskaffelser. Men det er ikke like mye fokus på det blant oss som vanlige forbrukere. Da handler det som oftest om matvarer med Fair Trade merket. Men etisk handel, bedrifters samfunnsansvar, miljøansvar og medmenneskelig profil er så mye er enn det. Bare les her. Dette er noen utdrag fra Stormbergs profil:

•Gründeren og lederen i Stormberg holder en rekke foredrag, og uten å ta betaling. Isteden vil han at det gis en gave til stiftelsen Vest-Agder Krisesenter.
•1 prosent av Stormbergs omsetning brukes til humanitære og samfunnsnyttige prosjekter både i Norge og utlandet.
•Du kan pante gammelt turtøy fra Stormberg. Pantelappen brukes til å kjøpe nytt turtøy fra Stormberg, mens det du leverer inn går til gjenbruk for trengende i Øst- Europa.
•Stormberg har som mål at 25 prosent av medarbeiderne skal rekrutteres blant unge mennesker som har hatt problemer med å komme inn på arbeidsmarkedet. Denne utradisjonelle rekrutteringen har gitt bedriften dyktige, lojale og stabile medarbeidere. Ikke det motsatte, som mange kanskje ville tro.
•Stormberg er medlem av Initiativ for Etisk Handel, fordi de ønsker at produksjon utenlands skal bidra til en sunn sosial og økonomisk utvikling for produsentene og det samfunnet de lever i. Og siden Stormberg produserer alle sine produkter i Kina, er dette en viktig premiss.

Som sagt, så oppdaget jeg denne mannen ved en tilfeldighet på Twitter. Men derimot Steinar J Olsen bruker ikke Twitter tilfeldig. Han sprer mange ganger daglig linker og innlegg om tema han er opptatt av. Dette i skjønn forening med reklame for Stormbergs produkter. Denne type fremtidsretta og gratis markedsføring burde flere bedrifter lære av.

Vi snakker mye om fremtidens arbeidsplasser, men da mener vi oftest innen forskning, energi, ikt og miljø. Men hvis ikke slike som Stormberg representerer fremtidens arbeidsplasser, så vet ikke jeg. For fremtidens arbeidsplasser er miljøvennlige. Men fremtidens arbeidsplasser tar også sosialt og samfunnsmessig ansvar. Jeg håper slike bedrifter blir fremtidens vinnere. Stormbergs misjon er: Vi vil gjøre verden til et bedre sted. Det kan bedrifter som dem og vi som forbrukere bidra til.

Tonje Løwer Gurholt

Kronikk skrevet for Telemarksavisa

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**