Spør om støtte til samfunnshusene

Hvert år deler fylkeskommunen ut spillemidler til ulike samfunnshus og grendehus. Levanger har ikke fått en eneste krone desiste 5 årene. Venstres Karl Meinert Buchholdt lurer på hvorfor. Han tar opp saken i et spørsmål til ordføreren 21. oktober.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Karl Meinert Buchholdt

Foto: Fotograf Hattrem

Til sammen har Nord-Trøndelag fylkeskommune delt ut 34 tilskudd til såkalte lokale kulturbygg. I Steinkjer er det 10 slike bygg som har fått spillemidler, i Verdal er det 4 og i Stjørdal 3. -Ordningen virker å være mye brukt i andre kommuner, men ingen søknadsberettigede fra Levanger har søkt om slike spillemidler i løpet av de siste 5 årene, sier Buchholdt. Han lurer på om informasjonsarbeidet mellom Levanger kommune og de som er stønadsberettiget til slike spillemidler fungerer tilstrekkelig.

Søkere om spillemidler til kulturbygg kan være en kommune, andelslag, stiftelser eller frivillige organisasjoner. Tilskuddene skal bidra til å gjøre byggene egnet til kulturell virksomhet og det kan søkes om tilskudd til nybygg, ombygging, ENØK-tiltak og modernisering.

-I mange bygdesamfunn spiller samfunns- og grendehusene en viktig rolle og Levanger har mange slike forsamlingshus rundt om i kommunen, sier Buchholdt.

I 2009 fikk blant annet Heimtun Forsamlingshus i Verdal penger til modernisering av nytt storkjøkken og Sorte Grendelag i Stjørdal fikk penger til omgjøring av tidligere Eidum bedehus til forsamlingslokale for bygda.

Les spørsmmålet til ordføreren her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**