Regjeringen må ta personvern på alvor

. Regjeringen har ikke gjort noe for å forhindre at norsk datatrafikk kan overvåkes av ett annet land, sier Guri Melby til adressa.no. Den svenske riksdagen vedtok onsdag utvidelser i den såkalte FRA-loven, som tillater overvåkning av tele- og datatrafikk mellom Sverige og andre land. Siden en stor del av norsk datatrafikk til utlandet går via Sverige, betyr det at norske borgere kan overvåkes av svenske myndigheter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Guri Melby

Foto: Cathrine D. Hagen

Den svært omdiskuterte loven er oppkalt etter Försvarets Radioanstalt (FRA), som er en sivil myndighet som sorterer under forsvarsdepartementet i Stockholm. Store deler av Norges kommunikasjon over Internett, SMS og telefon går gjennom Sverige. Venstre fremsatte i desember i fjor krav om at regjeringen iverksatte tiltak overfor Sverige i forbindelse med FRA-loven (mer om dette her). Men så langt har det ikke skjedd noe.

Til adressa.no sier Melby følgende om dette: — Dette er et grovt overtramp mot personvernet for alle som bor i Norge. Men regjeringen holder seg tause. Siden Jens Stoltenberg ikke reagerer så må vi som forbrukere reagere. Norske nettleverandører som har sine servere stående i Sverige, bør vurdere å flytte dem hjem. På den måten unngår man overvåkning. Norske kunder som kjøper tjenester fra mobil- og internettleverandører kan også være med på å presse leverandører til å ha sine datamaskiner stående i Norge.

Videre sier hun til avisa at hun er bekymret over at det er lite offentlig debatt om denne saken: – Kanskje folk tenker at de som ikke bryter loven ikke har noe å frykte, og derfor ikke engasjerer seg. Men vi vet aldri hva som kan defineres av overvåkere som mistenkelig adferd, hvilke søkeord på nettet du kan bruke som utløser en mistanke fra dem som overvåker. All informasjon som lagres om oss kan misbrukes. Derfor er dette viktig. Det handler om vår rett til privatliv.

Du kan lese mer om denne saken på adressa.no og på Venstres hjemmesider.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**