– Nå er det viktig at fylkestinget og byrådet innfører veiprising og andre tiltak som kan sikre Bergen og Hordaland maksimalt av belønningspotten, sier Hans-Carl Tveit, gruppeleder for bystyregruppen til Venstre i Bergen.
Jernbane
– Dobbeltsporet gjennom Ulrikstunnelen burde vært fullfinansiert i dette statsbudsjettet. Regjeringens bevilgning på 50 millioner sikrer bare en videreføring av prosjektet. Venstre hadde totalt sett forventet en mye større satsning på Bergensbanen. Doblingen av tilskuddene til kollektivtrafikk i byene som regjeringen lovte under valgkampen viser seg ved fremlegging av Statsbudsjettet å bare være en bløff, fortsetter Hove.
Mer detaljstyring?
– Det er positivt at Bergen kommune får et økt tilskudd på 367 mil. Til gjengjeld frykter jeg at regjeringen vil stramme enda mer inn på på kommunenes rett til å disponere egne inntekter. Denne regjeringen har synest det har vært særlig poppulært å svekke de store byenes forvaltning av egne inntekter. Jeg er redd det følger en meget spesifisert detaljstyring med denne styrkingen av kommuneøkonomien, sier Hans-Carl Tveit.
Skuffende for høyere utdanning
At de tunge utdanningsinstitusjonene i fylket nå blir svekket, kommer som en skuffelse på Venstre. – Det er absolutt nødvendig at vi satser på forskning og utdanning de neste årene.
Å se at Universitetet nå får færre studieplasser og mindre basisbevilgninger er fullstendig feil vei å gå, mener Harald Hove. Universitetet får heller ikke mer midler til grunnforskningen eller stipendiatstillinger.
Mer politi – mindre overvåking
– Det er svært positivt at politiet i Bergen får økt bevilgningen slik at bemanningen kan dobles i helgene. Nå bør byrådet skrinlegge planene om videoovervåkning av Bergen sentrum og sammen med politiet satse på varme politibetjenter istedet for kald teknologi, avslutter Tveit.
Ingen signaler om U-864
Ubåten som ligger utenfor Fedje må vente lenger før den blir hevet. Det skuffer Venstre. – Fiskeriminister Pedersen signaliserte i vinter at ubåten skulle heves. Da må man bevilge pengene til det, for hver dag som går før den blir hevet er en fare for miljøet, konkluderer Harald Hove.