Mange av oss vil betale

Regjeringen vil satse 6,5 milliarder på fornybar energi. Dette er et utelukkende positivt tiltak. Derfor sjokkeres vi av BTs negative vinkling 08.10: “Du må betale for deres energiløfter”.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

mast

I BTs artikkel om miljøtiltakene i Soria Moria II kommer det fram flere gode forslag for å fremme Norge som et bærekraftig land. Det skal blant annet gis støtte til Enova og satses på forskning. Likevel fokuserer artikkelen på hvor mye du må betale for strøm.

Vi sier oss enig med Guri Størvold (Sp) som uttaler at «for folk flest tror jeg det er knekkende likegyldig om satsningen på fornybar energi betales over statsbudsjettet eller over strømregningen». Denne satsingen fra regjeringen er noe vi i Unge Venstre har savnet, og miljøvernminister Erik Solheim (SV) har selv påpekt at regjeringen ikke har fått gjort nok innenfor fornybar energi.

VI SYNES DET ER veldig merkelig at BT framstiller dette som en negativ sak. På lederplass (09.09.) har avisen uttalt seg nærmest motsatt. Der stod det nemlig at folk var positiv til avgifter som vil gavne miljøet. I tillegg ble det nevnt at politikerne var redd for å utføre for store endringer, i frykt for å ikke bli gjenvalgt.

Forskning, innovasjon

For BT som når ut til så mange, er det viktig å gå foran som et godt eksempel og oppmuntre til å sette miljøet framfor egne behov.

Sofie Bergh Øvrebø og Tone Gjesdal Bjørndal,
Bergen Unge Venstre