Stiller spørsmål om kollektivtrafikken

Venstre vil på dagens fylkesting fremme en interpellasjon om det svekkede omdømme til kollektivtrafikken i Hordaland. — Vi forventer klare svar fra fylkesordføreren, understreker Harald Hove, gruppeleder for fylkestingsgruppen til Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Det siste året har det kommet delvis krass kritikk av kollektivtrafikken i Hordaland, både fra brukere, fra politisk hold og fra sjåførene selv. – Venstre fremmer interpellasjonen for å få noen ærlige svar fra fylkesordføreren og flertallet. Så langt har svarene vært vage og særs lite oppklarende, mener Hove.

Venstre har flere ganger fremmet konkrete tiltak for å bedre kollektivtrafikken i fylket, men flertallet har ikke vært villige til å prioritere dette. – Det siste eksempelet er den foreslåtte økningen i buss- og båttakster. Nok en gang legges det ikke til rette for at folk skal velge kollektivt framfor bilen, hevder Hove.

Dagens situasjon krever omfattende tiltak, dels mer kortsiktige og dels mer langsiktige. Det vil i det nærmeste året bli nye omfattende endringer knyttet til kollektivsystemet, bl.a. knyttet til nytt billettsystem. – Det er viktig å sikre at disse omleggingene av brukerne blir oppfattet som positive og ikke som nye negative erfaringer. Venstre stiller derfor spørsmål om fylkesordføreren faktisk har kontroll på at disse blir innført uten alle problemene som synes å inntreffe under dette flertallet, avslutter Harald Hove.

Trolleybuss TIDE Buss

INTERPELLASJON OM KOLLEKTIVTILBUDET I HORDALAND

Til fylkesordføreren

Spørsmål: Hva kan og vil fylkesordføreren gjøre i forhold til det svekkede omdømme kollektivtrafikken i Hordaland har pådratt seg det siste året.

Begrunnelse: I løpet av det siste året har det kommet en rekke klagemål i forhold til den måten kollektivtrafikken utføres på i Hordaland. I de siste månedene har det kanskje særlig vært tilfelle for trafikken i Bergen og til og fra Bergen. Men det har også vært en rekke klagemål i forhold til omleggingene i Sunnhordland og Hardanger/Voss.

Innholdet i klagene har vært av forskjellig karakter. Dels gjelder det at bussene ikke kommer, dels at sjåførene ikke vet hvor de skal kjøre, dels at bussene har for liten kapasitet eller at de blir stående i de samme køene som bilene. Lang reisetid i forhold til strekning med dårlig komfort er en gjenganger. Dårlig korrespondanse mellom ulike ruter er og en gjenganger, og da slik at det dels skyldes planleggingen og dels gjennomføringen knyttet til manglende kommunikasjon mellom bussene.

Dagens situasjon krever omfattende tiltak, dels mer kortsiktige og dels mer langsiktige. Det vil i det nærmeste året bli nye omfattende endringer knyttet til kollektivsystemet, bl.a. knyttet til nytt billettsystem. Det er viktig å sikre at disse omleggingene av brukerne blir oppfattet som positive og ikke som nye negative erfaringer.

Bergen 5. oktober 2009

Harald Hove