– Feil vei for bussen!

Den foreslåtte økningen i bussprisene er feil vei å gå når man forsøker å øke antall kollektivreisende. – Dette er andre gang på to år man tar kollektivsatsingen i feil retning, konkluderer Harald Hove.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Hove, som er gruppeleder for Venstres fylkestingsgruppe, mener man med dette setter kollektivtrafikken i fylket flere steg tilbake. – Skal vi ha noen håp om at regjeringen øker bevilgningene til Hordaland, må fylket gå foran og vise vilje til å prioritere kollektivtrafikken. Det virker ikke som om flertallet på fylkestinget har noen plan for hvordan man skal få en større andel av belønningsmidlene, mener han.

Trolleybuss TIDE Buss

Midlene som blir gitt gjennom belønningsordningen, skal gå til målrettede tiltak. — Blant disse er framkommelighet og pris sentrale, og det er her vi har savnet en plan fra flertallspartiene, forteller Hove videre.

— Vi må vise med budsjettet at vi mener alvor når vi sier vi skal satse på kollektivtransporten i fylket, men det evner altså ikke flertallet.

Tide viser til at enhetstaksten som ble innført i forfjor har vært en sterk faktor for det økte passasjertallet. — At flertallspartiene igjen budsjetterer med økte takster er rett og slett overraskende, mener Hove.

Harald Hove portrett

— Vi har en unik mulighet til virkelig å satse på kollektivtrafikken, men dette har tydeligvis gått posisjonen hus forbi. Det blir feil å vise til generell prisvekst, slik fylkesordføreren gjør. Politikk handler om å prioritere, og det er åpenbart for de fleste at flertallet ikke prioriterer kollektivtrafikken, avslutter Harald Hove.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**