Opplevelsen av årets bilfrie dag i Kristiansand sentrum var på mange måter en skuffelse. Ikke en skuffelse over selve arrangementet, som jeg synes både er og har vært godt gjennomført. Skuffelsen kom da jeg fikk se hvor utrolig mange biler det var i byen nettopp denne dagen! Hvorfor var det ikke stengt av flere gater for trafikk? Hvorfor var det parkert bilder i hele byen? Vi så i de små gatestykkene som var steng at det yret av folk og liv. Intensjonen er vel å utvide prosjektet og gjøre flere gater bilfrie nettopp denne dagen, og om mulig å gjøre dette permanent på lang sikt.
Kristiansand Venstre vil at større deler av sentrum skal gjøres helt bilfrie. Med unntak av varelevering og tilrettelegging for mennesker med nedsatt funksjonsevne, er det ikke nødvendig å ha privatbilismen i innerste kjerne av Kvadraturen. Vi kan begynne med å videreføre Markens som gågate helt ned til Sjøhuset, deretter bør hver gate vurderes hver for seg for å se hvilke som er mest hensiktsmessig å stenge først. Gatestrekk som Skippergata fra Festningsgata og ned til Markens er kanskje et sted å begynne? Dette vil ikke kunne skje over natta, men vi må begynne å tenke fremover for å finne mulige parkeringsplasser i randsonen av sentrum.
Kristiansand Venstre har i sin "Kvadraturplan" skissert noen mulige tiltak som parkering i Baneheia, Park & Ride-anlegg på Bjørndalssletta og i Hannevika, samt Kvadraturbuss som frakter mennesker rundt i selve Kvadraturen. Prosjektet med Euroterminalen ved Kristiansand Havn ser vi mange mener ikke lenger har livets rett. Det er helt uforståelig for oss! Det er jo nettopp slike løsninger vi trenger i fremtiden. Prosjektet søker å koble sammen ulike kollektivtilbud på en så effektiv måte at det ikke lenger er noe gunstig alternativ å ta bilen!
Nå må vi tenke fremover, finne nye løsninger og reelle alternativer til den stadig økende bilismen som er med på å kvele lufta våre barnebarn skal leke og leve i!
Kay C. Jørgensen
Nestleder, Kristiansand Venstre