Berikende medlemsmøte!

En regnfull tirsdag ettermiddag inviterte Oslo Venstre til åpent medlemsmøte på Håndverkeren konferansesenter. Venstres nestledere, Trine Skei Grande og Ola Elvestuen innledet om arbeidet på Stortinget og Rådhuset.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Sett i sammenheng med den store medlemsveksten som Oslo Venstre har opplevd etter valget, knyttet det seg stor spenning til hvor mange som vil dukke opp. Svaret kom i store mengder. På det meste var vi 112 mennesker tilstede, noe som er en klar rekord når det gjelder medlemsmøter for Oslo Venstre.

Toril ønsker velkommen

Foto: Kjartan Almenning

– Langt over halvparten som har kommet er nye medlemmer, dette er fantastisk, sier lederen i fylkeslaget, Toril Berge etter at hun selv har stått i døren og håndhilst på de fremmøtte.

Venstres nestleder og stortingsrepresentant fra Oslo, Trine Skei Grande, innledet om de store linjene i Venstres politikk og det arbeidet samt utfordringene vi ville stå overfor i de neste fire årene. Etter Skei Grandes innledning ble det åpnet for spørsmål til den populære nestlederen. Ikke uventet kom det mange spørsmål knyttet til Venstres posisjonering og fremtidige samarbeidspartnere. Men det var ikke bare strategi og samarbeidspartnere som fenget, flere stilte også spørsmål rundt politikk og prinsipielle avklaringer knyttet til blant annet sentralisering og gruppetenkning.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Trine innleder

Foto: Kjartan Almenning

Etter en kort pause var det Venstres andre nestleder, Ola Elvestuen, sin tur til å innlede. Han fortalte om arbeidet i Rådhuset og Venstres unike posisjon i bystyret i Oslo, der vi sitter på vippen. — Venstre styrer byen med vekslende flertall, sa Elvestuen til stor latter fra salen. Vi har vært en premissleverandør for den store satsingen på kollektivtrafikk og klima som gjøres i byen vår. Oslo trenger et sterkt Venstre for å fortsette arbeidet med kollektiv og klima, samt også videreutvikle byen som en del av det europeiske hovedstadssamarbeidet. Etter innledningen ble det åpnet for spørsmål fra salen igjen og flere benyttet anledningen til å spørre om vårt forhold til FrP i Oslo og mulige samarbeidspartnere også i bystyret.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Ola Innleder

Foto: Torkild Strandvik

Fylkesleder, Toril Berge avsluttet møtet med å informere om forskjellige aktiviteter som arrangeres utover høsten, blant annet de planlagte temamøtene og Venstre-skolen for nye medlemmer som har lyst til å engasjere seg. Hun takket avslutningsvis for at så mange hadde møtt opp, på tross av det litt ruskete høstværet.

Toril ønsker vel hjem

Foto: Torkild Strandvik