Spørsmål til ordføreren i Tynset

Venstres kommunestyrerepresentant har levert spørsmål til ordføreren om Tynset kommunes anskaffelsesreglement. Ordføreren vil svare på spørsmålet i førstkommende kommunestyremøte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

I kommunestyremøtet den 29. september ble sak 62/09 FORVALTNINGSREVISJONSPROSJEKT 2009 OFFENTLIGE ANSKAFFELSER behandlet. Kontrollutvalgets forslag til vedtak ble enstemmig vedtatt uten debatt, og ordføreren klubbet saken før jeg rakk å be om ordet. Årsaken til at jeg hadde tenkt å be om ordet gjaldt ikke synspunkt på selve forslaget til vedtak, men spørsmål i tilknytning til saksframlegget. Jeg nytter derfor dette høvet til å stille spørsmål.

Det står i saksframstillingen at Tynset kommune har vedtatt eget anskaffelsesreglement som utdyper sentrale bestemmelser om innkjøp. Reglementet utvider kravene til konkurranse ved innkjøp ut over hovedreglene i lov og forskrift. I rapporten som er vedlagt saken framgår det at blant annet kravene til konkurranse ved innkjøp mellom kr 50 000 og kr 100 000 er utvidet i forhold til lov og forskrift.

I artikkelen STATLIG KONTROLL OG BYRÅKRATISERING i siste nummer av Tynset kommunes informasjonsmagasin, setter rådmann Kroken fokus på at den omfattende reguleringen av innkjøps- og anskaffelsesområdet fører til massiv byråkratisering. Dette fører i sin tur til økte kostnader og virker til å fjerne fokuset bort fra hva som er innbyggernes behov til det å tilfredsstille kontrollsystemet for å unngå avvik og avisoppslag.

Spørsmål 1:
Hva er årsaken til, eller begrunnelsen for, at kommunen har pålagt seg sjøl skjerpede krav i forhold til lov og forskrift?

Spørsmål 2:
Fører de utvida kravene i anskaffelsesreglementet for Tynset kommune, eller kan de føre til, økte kostnader, større uhensiktsmessighet eller andre ulemper for kommunen i forhold til reglene som gjelder i lov og forskrift?

Hvis svaret på spørsmål 2 ikke er et ubetinget nei, følger
spørsmål 3:
Vil ordføreren ta initiativ til å revidere gjeldende anskaffelsesreglement med tanke på en forenkling av reglementet, eller eventuelt å la det opphøre?

Tynset, 1. oktober 2009
Caspar Schärer