Samhandling og spredning av kunnskap ved FoU innen fornybar energi

Uttalelse fra Venstre m.fl: Norge står nå — sammen med alle verdens land — foran et vendepunkt i vår politiske kurs. Vi må omstille oss fra bruk av fossil energi til lavutslippssamfunnet, basert på fornybare energikilder.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

De land som går i front, vil være best rustet til å møte morgendagen. Ikke bare med bedre miljø, men også med et mer tilpasset næringsliv og en bedre velferd. En slik omstilling er krevende, men gir også nye muligheter.

Jorda

Foto: Microsoft

Miljøpolitikken og næringspolitikken må henge sammen. Uten et grønt næringsliv makter vi ikke å løse framtidas klimautfordringer. Da er det avgjørende at FoU- miljøene får handlingsrom nok, men samtidig settes krav til, å samhandle med næringslivet og det offentlige i spredning av kunnskap.

Kompetansen innen fornybar energi er svært begrenset i de enkelte kommunene i Nordland. Arbeidet er så vidt i gang med energi- og klimaplaner. Det er viktig at disse blir fulgt opp og kan fungere som et godt arbeids- og styringsverktøy for kommunen. Det offentlige har et spesielt ansvar med å gå foran i arbeidet med å sette planene ut i livet gjennom konkret handling. Gjennom å ta ansvar med å gå foran er dette et viktig signal til næringslivet om å følge etter. Slik blir også naturlig å kunne stille krav til bedriftene til å gjøre tiltak og grep for klimariktig utvikling slik at de bidrar til å nå de mål som settes i energi- og klimaplanene til kommunen, fylkeskommunen og staten.

Nordland fylke vil derfor ha et spesielt fokus på samhandling mellom FoU- miljøene innen fornybar energi og samtidig stille krav til formidling av kunnskap og samhandling med — og mellom — kommunene i Nordland ved bevilgninger av midler til satsning på fornybar energi.

Tor Arne Solvoll
Nordland Venstre