Oslopakke 3 for 2010-2013

Sterk kollektivsatsing i forslaget til handlingsprogram for Oslopakke 3. Nå skal Venstre gå gjennom forslaget som skal behandles i hovedutvalg for samferdsel og miljø torsdag 8.oktober.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Inge Solli

Inge Solli
Foto: Venstre

Videre skal saken opp i fylkesutvalget 22.oktober og fylkestinget 29.oktober. Forslaget ligger ute på hjemmesiden til statens vegvesen til den politiske behandlingen skal legges ut på hjemmesidene til Akershus fylkeskommune.

Kom med innspill
– Styringsgruppen for Oslopakke 3 (O3) har lagt ned et omfattende arbeid, og forslaget inneholder mye bra. Nå skal saken behandles politisk både i Oslo og Akershus. Fylkestingsgruppen tar gjerne imot innspill i denne viktige saken, helst i forkant av gruppemøtet mandag 5.oktober kl. 15:00, sier fylkesvaraordfører Inge Solli.

Økte kostnader
Noen prosjekter som allerede er startet opp, binder mye av midlene i O3 for perioden 2010-2013. I tillegg foreligger det kostnadsoverslag som viser at mange prosjekter blir vesentlig dyrere enn tidligere beregnet. Inntektene fra bomringen har også vært lavere enn antatt. Det er foreslått å gjennomføre låneopptak for å gjennomføre de største prosjektene effektivt.

Høy kollektivandel

Kollektivandelen skal opprettholdes i O3, og for Akershus ligger vi over målet på dette punkt i handlingsprogramperioden 2010-2013. Bygging av Kolsåsbanen er en viktig årsak til dette. Det igangsettes noen større veiprosjekter i perioden, men det har ikke blitt rom for alle veiprosjektene som har ligget inne tidligere.

Årlig rullering
O3 skal rulleres, hovedrullering hvert fjerde år men også en mindre rullering hvert år. Selv om igangsatte prosjekter binder opp mye midler også etter 2013, vil fylkestingsgruppen se på hva som bør prioriteres i neste omgang. Gruppelederne i fylkestinget har vært referansegruppe til styringsgruppen for O3, og det har vært informert om utviklingen i arbeidet underveis.

Helhetlig vurdering

– Nå blir det viktig å få en god behandling av O3. Vi må vurdere helheten herunder kollektivandel, låneopptak, prioritering av store veiprosjekter, innfartsparkering og gang- og sykkelveier, samt vurdere evt. endringer for perioden 2010-2013. Vi bør fortsatt ha en ambisjon om bred politisk enighet i Oslo og Akershus i denne svært viktige saken, sier Inge Solli

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**