Risør er en av ytterst få kommuner med 2 % av byggekostnader til utsmykningstiltak

Et enstemmig bystyre vedtok nylig å bevilge over 18 millioner kroner til bygging av 7 nye leiligheter ved Sandnes Ressursenter i Risør. Nettokostnadene beløper seg til 13 mill og dermed blir det avsatt en pott å hele 260.000 kroner til utsmykningsformål. Vedtaket viser at Risør går foran og stiller i første klasse for kultur sier leder i Risør kommunes Utsmykningskomité Jan Einar Henriksen, som i dag hadde første møte om den kommende utsmykningen på Sandnes Ressurssenter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Jan Einar Henriksen er leder av Risør kommunes Utsmykningskomité.

Foto: Jan Kløvstad

Etter kommunevalget i 2007 har enkelte fremstilt koalisjonen som kulturfientlige, men fakta er at Risør kommune aldri noen gang har brukt så mye penger på kulturformål som de to siste årene uttaler Jan Einar Henriksen. Det faktum at koalisjonen legger forholdene tilrette for nyetablering og vekst i Risør, viser at koalisjonen tør å tenke nye tanker, også omkring kulturpolitikk og det er svært fornuftig for å få en ønsket utvikling i Risør.

Utsmykning
Anne Stina Næss er utnevnt til kunstnerisk leder for prosjektet på Sandnes Ressurssenter og hun vil i tiden fremover samarbeide med de ulike brukergruppene, ansatte og eiendomssjefen før hun fremlegger sine utkast overfor utsmykningskomiteen for godkjenning og utvelgelse av kunstnere til prosjektet.

Vi har gjort oss visse erfaringer med utsmykningsprosjekt de siste to årene og denne kompetansen ønsker vi å ta med oss i det videre arbeidet uttaler Jan Einar Henriksen. Blandt annet vil vi i løpet av oktober/november fremlegge utkast til nye retningslinje slik at vi får en bedre struktur på vårt arbeid samtidig som vi involverer formannskapet i egenskap av kulturstyre og senere bystyret i prosessen. I tillegg ønsker vi en åpen dialog med kunstnermiljøet i Risør slik at de som vil være med som kunstneriske ledere kan melde sin interesse uttaler utsmykningsleder Jan Einar Henriksen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**