Risør kommune kjøper aksjer for 500 000 kroner i Akland Biovarme AS

Et samlet bystyre gikk torsdags kveld inn for at Risør kommune skulle tegne seg for kr. 500.000 i aksjer i Akland Biovarme A/S, som er under etablering. Bystyret forutsatte at den samlede aksjekapital var på minimm 4.250.000 kroner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Jan Einar Henriksen (V) var positiv til den nye miljøsatsingen på Akland.

Foto: Jan Einar Henriksen

Under formannskapets behandling pekte varaordfører Jan Einar Henriksen på de positive miljømessige sidene med prosjektet hvor vi nå kan få faset ut de gamle oljebrennerne som er i bruk på Sivaanlegget.

Samtidig pekte Henriksen på dilemma med at kommunen gikk inn i aksjeselskap på eiersiden og var bekymret for om dette kunne få konsekvenser for andre etableringer i Risør. Henriksen pekte også på eieransvar ved å gå inn på eiersiden, samt spørsmål om rådmannens formulering hvor det ble lagt opp til at 250.000 kroner skulle dekkes av Regionalt næringsfond.

Etter noe debatt ble det rådmannens forslag endret og det ble lagt inn en forutsetning for kommunens aksjekjøp at næringfondet stilte med sin halvdel av aksjekjøpet. Det ble videre bestemt at kommunens eierposisjon skulle vurderes etter 5 år, og at aksjeselskapet ikke kunne påregne økt aksjekapital eller tilskudd fra Risør kommune.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**