Positivt møte med vegsjefen

Ifølge varaordfører Jan Einar Henriksen var torsdagens møte med representanter fra vegsjefen positivt og nyttig for begge parter. I møtet kom det frem at vegsjefens utkast til vegplan for 2010 – 2013 ville komme på en forenklet høring i løpet av 14 dager, før saken ville bli politisk behandlet i Fylkesutvalget/tinget i desember.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Jan Einar henriksen (V) er glad for signaler om planoppstart i 2010, og håper på full oppbakking i Fylkestinget i desember!

Direkte dialog med vegsjefen og hans stab er alltid nyttig og det er viktig at våre synspunkter kommer klart til uttrykk, for vi har jo et felles mål om å gjøre våre veier så sikre som mulig for alle uttaler Jan Einar Henriksen i en kommentar.

Venstre vil i Fylkestinget gå for utbedring av R416 og nytt fullskala Vinterkjærkryss

Foto: Jan Einar Henriksen

Henriksen er spesielt fornøyd med signalene og forståelsen av hvor viktig R416 og Vinterkjærkrysset er for en positiv utvikling i Risør kommune. Ifølge signalene var det lagt inn, 25 mill kroner til GSveg på R416 fra Frydendal til Østebø i 2013 med planoppstart i 2010, 2 mill til utbedringstiltak i Risør sentrum og 2 mill til punktutbedring langs R351. Det ble også vist stor forståelse for utbedring av hele R416 noe varaordføreren også klart presiserte, idet Risør er den eneste Sørlandsbyen med 12 km tilførselsveg, mens de øvrige byene ligger på eller ved E18.

Det er også lagt inn midler til mindre utbedring av tunnellene på Vinterkjær – det er faktisk det verst tenkelige som kan skje fremholder varaordfører Jan Einar Henriksen, som ønsker en fullskala utbygging av Vinterkjærkrysset snarest mulig. Det synspunktet delte også representantene fra Vegsjefen og det lover godt for vårt videre arbeid for et fullskala Vinterkjærkryss nå.

Vinterkjær er et naturlig knutepunkt for de fire kommunene i østregionen + Åmli og krysset var da også inne i de opprinnelige planene for ny veg fra Vinterkjær til Sundebru, men ble beklageligvis tatt ut av planene underveis. Samtidig er det klart at det er et stort etterslep av vedlikehold i Vnterkjærkrysset, at det er ferdige reguleringsplaner og at det faktisk bare er å stikke spaden i jorden dersom pengene kommer – og det må de gjøre. Lokalt er det nå meget viktig at alle politiske partier benytter sine partikontakter på Fylkestinget og på Stortinget for å få gjennomslag for en full utbygging av nyt Vinterkjærkryss nå mener varaordfører Henriksen.

I tillegg til de nevnte vegstrekninger ble det diskutert ferdigstillelse av vegstrekningen Hope skole til Karolina, problematikk omkring Buviksvegen og Kranvegen, samt muligheter for å etablere fortau langs Kvernvikvegen fra gml. E18 til barnehagen.

Nå er der bare å jobbe tverrfaglig og på tvers av politiske skillelinjer for å få gjennomslag for de to viktigste prosjektene for Risør i årene som kommer avslutter varaordfører Jan Einar Henriksen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**