Ingen grunn til å være overrasket!

I forbindelse med Fylkesmannens anmeldelse av Aqua Rock og Alsten Maskinstasjon, har ordføreren i Alstahaug uttalt til media at han er overrasket over anmeldelsen. Som fast medlem i planutvalget i Alstahaug, mener Hanne Nora Nilssen at ordføreren ikke har grunn til å være overrasket. Les hennes leserinnlegg her:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Ingen grunn til å være overrasket!

I planutvalgets reglement heter det at planutvalget skal fatte vedtak i henhold til plan- og bygningsloven, samt overordnede planer vedtatt av kommunestyret. Videre skal planutvalget føre kontroll med at vedtak innenfor eget arbeids- og ansvarsområde blir gjennomført. I praksis betyr det at planutvalgets medlemmer ikke kan sette til side lover og regler til fordel for personlige og subjektive meninger når vedtak skal fattes, men må forholde seg til gjeldende lover og regler.

I Aqua Rock saken har planutvalget vist liten vilje til å følge opp vedtakene som er fattet, samt administrative pålegg. Her kan det nevnes at Alstahaug kommune ved sektorleder den 15.september 2008 sendte brev til Alsten Maskinstasjon og påpekte virksomhet ut over gitte tillatelser. Sektorleder påla også Alsten Maskinstasjon å stanse alt ulovlig arbeid. Firmaet fikk frist til 29.09.08 med å levere ajourført uttaksplan og iverksette støvdempende tiltak. Videre varslet sektorleder om at det ville bli fremmet sak for planutvalget med tanke på tvangsmulkt i h.h.t. pbl § 16a om fristen ikke ble overholdt. Fristen ble ikke overholdt.

Alstahaug kommune v/planavdelingen gjennomførte også en innmåling av massedeponiet den 5.desember 2008. Målingen viste at deler av massedeponiet lå innenfor et LNF-område, og vel 550 meter utenfor tiltaksområdet.

Til tross for at administrasjonen på et tidlig tidspunk har innformert planutvalget om disse forholdene, har leder avvist å fremme sak for planutvalget med tanke på oppfølging av ulovlighetene (viser til møteprotokoll av 12.02.09). I stedet er forholdene blitt bagatellisert, ikke bare av leder i planutvalget, men også av ordfører. Planutvalget vedtok sogar i et møte, mot undertegnedes stemme, en protokolltilførsel som berømmet Aqua Rock for å være "proaktive i sitt planarbeid" (vedtatt 27.11.08). En protokolltilførsel som også ordføreren har stilt seg bak.

5. mars 2009 ble det gjennomført en befaring i masseuttaksområdet. Dette etter at undertegnede over tid hadde anmodet om dette. Befaringen avdekket store overskridelser i forhold til gitte tillatelser. Store mengder fjell var blant annet avdekket, sprengt bort og knust utenfor lovlig tiltaksområde. Bedriften fikk forøvrig i november 2008 beskjed om å konsekvensutrede dette området, før planutvalget ville ta stilling til søknaden om utvidelse av masseuttaksområdet (Enstemmig vedtatt 27.11.08). Rapport fra befaringen ble oversendt Fylkesmannen, som da umiddelbart kalte inn Alstahaug kommune "på teppet". Fylkesmannen anmodet kommunen om å stille med politisk og administrativ planfaglig ansvarlige på området. Både ordfører og leder av planutvalget stilte på dette møtet i tillegg til sektorleder.

I møtereferatet fra nevnte møte heter det følgende, sitat: "Ola Bjerkaas utfordret kommunen til å ta ansvar som myndighet etter Plan- og bygningsloven, både for å sikre gjennomføring av tilfredsstillende prosesser for ettertida, og for oppfølging av ulovlighetene som er begått i området. Fylkesmannen avventer foreløpig en ev. reaksjon i påvente av kommunens videre handling". Videre står det, sitat: "Det var enighet om beskrivelsen av hva som er skjedd i området, og at bedriften i vesentlig grad har gått ut over gjeldende dispensasjoner."

Planutvalgets reaksjon på disse vesentlige overskridelsene ble en advarsel til Alsten Maskinstasjon, vedtatt den 04.06.09.

At ordfører nå går ut i media og sår tvil ved Fylkesmannens anmeldelse vedr. Aqua Rock og Alsten Maskinstasjon, er for undertegnede oppsiktsvekkende og uforståelig. Dette viser imidlertid at ordføreren fortsatt bagatelliserer ulovlighetene rundt Aqua Rock og Alsten Maskinstasjon.

Avslutningsvis vil jeg komme med følgende påstand: Aqua Rock og Alsten Maskinstasjon ville ikke ha vært politianmeldt om planutvalget i Alstahaug hadde tatt ansvar som plan- og bygningsmyndighet og fulgt opp egne vedtak og administrative pålegg.

Hanne Nora Nilssen
Fast medlem av planutvalget i Alstahaug kommune

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**