– Oslo må ta klimaansvar

— Oslos mål om halvere egne utslipp innen 2030 er ambisiøst og krevende, og krever like ambisiøse, konkrete og omfattende tiltak. Budsjettforslaget fra byrådet må derfor skjerpes når det gjelder kollektivtransport, energisparing og overgang til fornybar energi. Dette sier Guro Fjellanger, Venstres medlem i bystyrets miljø- og samferdelskomité, i en kommentar til fremleggelsen av budsjettforslaget for 2010.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Guro Fjellanger

Foto: Reidar Lerdal

Guro Fjellanger understreker videre at den store passasjerøkningen vi nå ser i Oslo i kollektivtrafikken samtidig som biltrafikken minker, er et resultat av mange års systematisk arbeid med å øke standard og frekvens og senke prisen på månedskortet.

– Vi må forsterke denne trenden, og da må vi ha fokus på blant annet oppgradering av trikkelinjer, langsiktig og planmessig innkjøp av nytt vognmateriell og holde prisene lave. Det må satses mer på framkommelighet for kollektivtrafikk, syklende og gående, og det må ikke skapes usikkerhet om at dette skal prioriteres foran biltrafikken, sier Fjellanger.

Hun understreker at det også er helt nødvendig at staten tar sin del av ansvaret, og får orden på togtrafikken inn til og rundt Oslo og at etableringen av dobbeltsporet Oslo — Ski fremskyndes.

Venstre vil fortsatt holde tempoet oppe når det gjelder etablering av ladestasjoner for el-biler, videreføre HyNor-prosjektet, og undestreker viktigheten av at det nå blir satt fortgang i ferdigstillelse av sykkelveinettet.
Oslo skal utfase all fossil energi til oppvarming innen 2020, og i alle kommunale bygg i løpet av 2011. Fjellanger understreker at både størrelsen på Klima- og energifondet og organiseringen av ENØK-etaten må sikre at dette målet nås.

– Tirsdagens klimatoppmøte i New York viser at globale ledere med USAs president Barack Obama i spissen ser ut til å ville ta ansvar frem mot klimamøtet i København i desember. Også Norge og regjeringen ser ut til å ha høye mål, men høye mål har ingen funksjon dersom de ikke følges opp med konkrete tiltak for å få ned klimagassutslippene. Det er svært skuffende at regjeringen ikke har tatt fatt i den store utfordringen det er å kutte egne klimagassutslipp, og derfor er det ekstra viktig at landets hovedstad går foran og viser vei, sier Guro Fjellanger, som undertegnet Kyotoavtalen på vegne av Norge som miljøvernminister i 1997.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**