– Flatt budsjettforslag

— Budsjettforslaget fra byrådet er i hovedsak et dokument som viderefører tidligere bystyrevedtak. Retningen er stort sett riktig, men farten er for lav, sier Venstres gruppeleder Ola Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Ola Elvestuen

Foto: Caroline Roka

— For Venstre vil det være viktig å ytterligere styrke satsingen på miljø, skole og velferd. Det er ikke helt samsvar mellom det byrådet sier om satsingen på disse viktige områdene og det man gjør i budsjettet, sier Ola Elvestuen.

Kollektivløft
— De gode miljøforslagene som ligger inne i budsjettet er stort sett en videreføring av Venstres budsjettseire fra tidligere år. Dette gjelder satsing på T-banen, etablering av 400 nye ladestasjoner for elbiler, og utfasing av oljefyring, for å nevne noen områder. Det er likevel nødvendig å ikke hvile på sine laurbær, og en rask gjennomlesning av budsjettforslaget viser at det er nødvendig med nye offensive og kreative tiltak for et enda mer miljøvennlig Oslo, uttaler Elvestuen.

Venstres gruppeleder påpeker spesielt trikkens betydning som en grunnstamme i kollektivtilbudet i indre by, og mener det er viktig at kommunens klimaambisjoner tydeliggjøres og økes.

Kjell Veivåg

Foto: Reidar Lerdal

Flere og bedre lærere
Byrådet legger opp til en knapp driftsramme i skolen, når det tas hensyn til elevtallsvekst og lønns- og prisutvikling, samtidig som det kuttes 22 millioner kroner i grunnskolen og samlet nærmere 17 millioner i videregående skole.

— Venstre ønsker styrket undervisning og flere og bedre lærere i skolen. Da blir det helt feil å kutte i skolenes driftsbudsjett, sier Venstres Kjell M. Veivåg, som også er nestleder i bystyrets kultur- og utdanningskomité.

— Venstres initiativ og gjennomslag i fjorårets budsjettforlik om en ordning med systematisk videreutdanning av lærere blir videreført, men også her har byrådet kuttet i forhold til inneværende års budsjett, sier Veivåg i en kommentar.

Innenfor kulturfeltet er de siste års påplusninger kraftig redusert. I forhold til fjorårets ramme er tilskuddene til kunst og kultur kuttet med omlag 12 millioner kroner:

— Venstre har som ambisjon å styrke kulturfeltet, ikke svekke det, sier Veivåg.

Toril Berge

Foto: Reidar Lerdal

Velferd
Oslo Venstres leder, Toril Berge, som også er medlem av bystyrets helse- og sosialkomité, varsler at Venstre vil se på bydelenes økonomiske situasjon i det videre budsjettarbeidet. Venstre vil blant annet gå inn for et kompetanseløft i eldreomsorgen, for å sikre bedre tjenester. Hun reagerer på at byrådet kutter flere tiltak innenfor rusomsorgen, og at forslaget fra i fjor om å nedlegge sprøyterommet blir gjentatt.

— Det er ikke holdbart at tilbudet til vanskeligstilte reduseres. Venstre vil styrke innsatsen innenfor rusomsorgen, ikke svekke den, uttaler Toril Berge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**