Kommentar: Ja til sykkel

Venstres Svein Abrahamsen har et debattinnlegg om Haugesund som sykkelby i Haugesunds Avis den 22. september.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Les hele innlegget her:

Bystyret drøfter denne uken klimaplanen for Rogaland. Her legges det opp til en kraftig økning i bruken av sykkel. Dette er nødvendig for å redusere de store klimagassutslippene fra biltrafikken, som står for halvparten av utslippene i Haugesund.

Haugesund har gode forutsetninger for å bli en sykkelby. Kommunen er liten i utstrekning og svært mange bor så nær sentrum at sykkelen kan erstatte bilen. Vi har også milde vintre som gjør at sykkelen kan brukes store deler av året. Til tross for de gode forutsetningene, er sykkelandelen i Haugesund vesentlig lavere enn i andre byer, som f.eks. Stavanger og Sandnes.

Venstre har spurt syklister i Haugesund om hva som bør gjøres for å øke bruken av sykkel her i byen. Syklistene mener at flere sykkelveier og sykkelfelt i et sammenhengende sykkelveinett er det viktigste for at Haugesund skal bli en god sykkelby. Syklistene etterlyser også bedre vedlikehold av sykkelveiene og bedre skilting av sykkelrutene.

Venstre vil ha en statlig belønningsordning for sykkel, slik vi allerede har for kollektivtrafikk. Flere andre partier støtter en slik ordning. Med en belønningsordning kan Haugesund kommune få betydelig økonomisk støtte til flere og bedre sykkelveier og sykkelfelt. Statlig støtte vil imidlertid forutsette at kommunen selv gjør en innsats for å legge godt til rette for sykling.

Haugesund kommune har et spesielt ansvar som en stor arbeidsgiver for å legge til rette for økt bruk av sykkel. Kommunen bør tilby sine ansatte god sykkelparkering og garderobefasiliteter på arbeidsplassene. Kommunen bør også øke godtgjørelsen for bruk av sykkel på korte tjenestereiser til samme nivå som for bruk av bil, slik at flere velger sykkel.

Vi må ha en langsiktig og målrettet innsats for å øke bruken av sykkel i Haugesund. Det er derfor viktig å ta hensyn til sykling i framtidig byplanlegging. Vi bør lokalisere offentlige bygg, arbeidsplasser, butikker og boliger slik at det blir naturlig for folk flest å velge sykkel heller enn bil i hverdagen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**