Et liberalt blikk på bystyremøtet 8.september

Midt i valginnspurten var det et bystyremøte. Debatten ble nok litt preget av valgkamp og sentrumspartiene i posisjon markerte seg mer enn vanlig. Det er jo litt moro når de fremmer egen politikk, men Arbeiderpartiet får no sin vilje gjennom ansett godt støttet av Frp.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Turid Høyersten-Holm og Terje Cruickshank delte på å være Venstres representanter i bystyret denne onsdagen pga studiestart for Terje.

Terje Cruickshank på bystyre talerstolen

Venstre hadde en interpellasjon hvor vi fremmet et ønske om prinsippdialog før vi vedtar forbrenningsanlegg i vår by. Nå hadde IRIS selv tatt initiativ for å gjennomføre et opplegg som forespurt like etter valget, så vi trakk vår interpellasjon. Skuffelsen var da stor i ettertid når det kun var tre bystyrerepresentanter på møtet til IRIS den 16.september kan virke som posisjonen har bestemt seg for å slutte med kildesortering og begynne med forbrenning — jeg er sterkt skeptisk og utover kortsiktig økonomiske hensyn ser jeg ikke hvorfor vi skal reversere den gode sti vi er på i Salten.

Sakslisten var noe preget av sommerferie så det var ikke de helt store sakene denne gangen på sakslisten.

Vi fikk framlagt en sak om kommunalt eierskap. Dette er viktig prinsippsak om hva Bodø kommune vil med sine bedrifter og foretak og få saker har vel et tydeligere skille mellom borgelig vs. sosialistisk side i politikken. Selve saken var mer en opplisting av hva kommunen eier og lovnad om en framtidig sak om prinsipper og målsetninger med eierskapet, så den store debatten kommer nok senere.

PP-tjenesten i Bodø kommune er blitt evaluert, og Venstres ønske om å samle denne tjenesten til et mobilt ressurssenter framfor å være på de enkelte skolene hadde en positiv effekt og kommunen fortsetter denne ordningen. Det er vi meget fornøyde med.

Det var noen reguleringsplaner som gikk gjennom uten de store debattene. Firefeltsbru over Hopen, kalt Tverlandsbrua. Siden Venstres representanter mer ønsker satsning på kollektiv over firefelt så ble stemmeavgivningen de miljøvennlige (V+SV+Rødt) mot de andre og de vant.

Arbeiderpartiet snudde heldigvis i visjonene for Solparken og en planlagt vei, såkalt tofelts miljøgata gjennom parken ble nedstemt. Jeg begynner å bli skremt av benevnelsene på veier fra Bodø kommunes administrasjon. Miljøtunnel og miljøgata er svært vage og misvisende begrep når det fortsatt kun handler om å få privatbilismen fram på ny måter. Men i denne saken våknet heldigvis posisjonen og gikk mot, kan være fordi Sivertsen er på tur fra byen.

Til sist må man nevne saken om Trafikksikkerhet i Bodø kommune. Lokal handlingsplan 2010-2013. Her er det gode visjoner og prioriteringer, så får vi se hvordan dette følges opp i budsjettarbeidet.

Ellers var det mye referat saker og suppleringsvalg til forskjellig. I sum et greit bystyremøte som ble raskt ferdig selv om valgkampen satt noe preg på debatten fra talerstolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**