Venstre etter valget

Takk til dere som støttet Venstre. Det gikk ikke vår vei, men Vestres saker er like viktige som før valget. Nå gjelder det å få fram hva partiet står for og se framover. Det er i motbakke det går oppover.
SAKENE ble borte i valgkampen og valget dreide om taktiske avveininger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Det store spørsmålet ble til syvende og sist regjeringsalternativer og hvem som skulle bli statsminister. I dette bildet ble Venstre taperen. Partiet lakk i begge ender — noen valgte Venstre vekk fordi man sa klart nei til Fremskrittspartiet mens andre var redd for at dette neiet ville vise seg ikke å holde dersom det hadde blitt ikke-sosialistisk flertall. Venstre kan etter dette valget i hvert fall ikke stemples som vingleparti. Min mening er at Venstre i det lange løp vil tjene på å at vi har stått på noen prinsipper i politikken. Venstre er et sentrumsparti og det er seg selv en utfordring i dagens politiske landskap. Venstre står fortsatt sterkt lokalt og vi er vant til motgang og har vist at vi stadig vekk kommer tilbake. Venstres hovedsaker miljø, kunnskap og velferd går ikke av moten.
Det vår region nå kan håpe på er at Kjell B. Hansen får fast plass på Stortinget dersom en av Arbeiderpartiets representanter fra Buskerud får plass i regjeringssystemet. Det vil være særs viktig for vår regions utvikling de nærmeste årene. Dette vil være et plaster på såret — også for Venstre lokalt — ut fra det gode samarbeidet Ap, Høyre, Krf og Venstre har i Ringerike.

Helge Stiksrud
Venstre