Ut med æren i behold

Gunnar Kvassheim ble ikke gjenvalgt ved Stortingsvalget 2009 etter et dårlig valgresutlat over hele landet for Venstre. Igjen på borgerlig side står Frp og Høyre og gleder seg over egen framgang og fortsatt rødgrønn regjering.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Et samlet Venstre har stått bak beslutningen om å ikke ønske å gå inn i en regjering med Frp. Ingen i Venstre har hverken sett eller hørt noe til noen i eget parti som har hatt dette ønsket. Dette er det bare Frp selv og et håpefullt Høyre som påstår.

I Stavanger Aftenbland står Ketil Solvik Olsen fram og påstår at det kun er Lars Sponheim som ikke vil i regjering med Frp (les her >>). Dette er blank løgn. Kvelden før kunne vi se Carl I Hagens uhemmede skadfryd over at Lars Sponheim også mistet sitt mandat i Hordaland. Frp har lange tradisjoner for å skille ut spesifikke personer både i eget parti og andres og holde i gang en mobbekampanje.

Det er også mobbing av innvandrere og asylsøkere som har vært Frps kjernebudskap i denne valgkampen. Erna Solberg har stått fram som en dyktig partileder i denne valgkampen, men når det gjelder å ta stilling til om borgerlig side skal bli et sosialt og klokt alternativ til en rødgrønn regjering, så avstår hun fra å gjøre det viktigste valget som måtte gjøres på borgerlig side. Nemlig hvem hun vil stå skulder ved skulder sammen med for å utfordre den rødgrønne regjering.

Lars Sponheim er derimot ingen feig mann. Han turte å utfordre Frp, og dermed slapp Erna å ta den fighten. Hva er Høyres plan nå? Skal de fortsette som et mini-Frp? Venstre og Krf tok støyten, mens Høyre passet sine egne forretninger.

Borgerlig side består nå av to store mørkeblå partier uten innflytelse i norsk politikk, men som ser ut til å være mer enn nok fornøyd med at de er store og kan sitte i Stortingets sal og hygge seg med å kritisere et rødgrønt flertall.

Venstre kommer tilbake, og partiet har i motsetning til de store borgerlige partiene et ønske om å ha en reell innflytelse på samfunnsutviklingen. Høyre må innen den tid bestemme seg om de er lei av å stå sammen med Siv Jensen å spille forulempet.

Gunnar Kvassheim har gjort en kjempeinnsats for Rogaland og Dalane, og det er tragisk for Dalane at han nå blir erstattet av nok en Frp-er som skal til Stortinget for å irritere seg.

(Kommentar Øyvind Misje, medlem Eigersund Venstre)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**