Regjeringen vil ingenting!

Etter det AP, SV og SP har vist gjennom fire år i posisjon og en lang valgkamp kan man fastslå at Regjeringen ikke har noen vilje for å gjøre de markante og nødvendige endringer som må til for kunnskap og forskning, klima og miljø, for velferd og modernisering av offentlig sektor. Her er eksempler fra tre hovedområder, skriver Roar Sollied.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Her er eksempler fra tre hovedområder:
Etter det AP, SV og SP har vist gjennom fire år i posisjon og en lang valgkamp kan man fastslå at Regjeringen ikke har noen vilje for å gjøre de markante og nødvendige endringer som må til for kunnskap og forskning, klima og miljø, for velferd og modernisering av offentlig sektor. Her er eksempler fra tre hovedområder:

Innenfor forskning har Regjeringen etter fire år akkurat nådd tilbake til utgangspunktet etter Bondevik II. Det betyr stillstand og status quo. -Vi vil doble forskningsinnsatsen og gjøre skolen bedre på alle nivå, sier Venstres førstekandidat Roar Sollied, som selv har lang bakgrunn fra videregående skole og nå jobber med høyere utdanning. -Venstre har lagt inn en økning av Forskningsfondet fra 72 mrd i 2008 til 100 mrd i år og 150 mrd i 2010, og basisbevilgningene til høgskoler og universiteter er 700 mill høyere per år enn regjeringens, legger han til. Venstre vil satse kraftig på en systematisk videreutdanning av lærerne med 8 ganger raskere gjennomføringshastighet enn regjeringens forslag. Venstre har konkrete tiltak for å få flere med mastergrad inn i skolene.

Regjeringen viser overhodet ingen vilje til å komme over i lavutslippsamfunnet og langsiktige løsninger med fornybar energi. Det er ikke produsert ei eneste vindmølle i perioden, og man har ikke nevnt fornybar energi i neste strategiplan for Nordområdene. I tillegg vil AP ikke fortelle velgerne om de vil ødelegge våre nære havområder med oljeindustri når vi trenger rent hav for å skape milliardinntekter fra nye biprodukter innenfor mat og medisin i tillegg til den tradisjonelle fiskerinæringa. -Vi må ta de viktige avgjørelsene nå. Vi vil skjerme Lofoten, Vesterålen og Senja for oljeindustri og produsere ni ganger mer vindkraft innen 2013 enn det som finnes i landet i dag, sier Sollied.

Regjeringen snakker om en helsereform, men er ikke villig til å sette i gang en modernisering av offentlig sektor som gjør det mulig å flytte spesialistoppgaver til lokalt nivå. Venstre vil gjøre kommunene til det sterkeste forvaltningsnivået i landet og skape mer velferd, kultur og demokrati der folk bor. -Om ti år kommer eldrebølgen. Vi må ta de store grepene nå for å flytte makt og midler fra staten til kommunene, sier Venstres førstekandidat.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**