– I inneværende periode har kunnskapsdepartementet prioritert barnehagene, og etter budsjettlekkasjen om gratistid i SFO, og AP og SVs ønske om heldagsskole, frykter jeg at kvaliteten i skolen nok en gang blir taperen om de rødgrønne får fortsette i regjering, sier Melby.
Sør-Trøndelag Venstre foretok i forrige uke en meningsmåling som viser at velgerne synes det er viktigere å prioritere videreutdanning for lærerne framfor heldagsskole, til og med blant SVs velgere vil et klart flertall prioritere bedre lærer framfor flere timer. Se hele undersøkelsen her.
– De rødgrønne vil altså bruke 356 millioner kroner på gratistid i SFO. Det kan være et godt formål det, men for de pengene kan vi også etterutdanne inntil 70% flere lærer hvert år. Gode lærere er nøkkelen til en god skole, og for å få gode lærere, må vi satse på å heve kvaliteten både i lærerutdanninga og i lærernes videreutdanningstilbud. På begge disse punktene har regjeringa sviktet. Når de ikke satser på å heve kvaliteten i skolen, frykter jeg at de undergraver den offentlige skolens tillit i befolkninga, og at vi kan risikere en fremvekst av private skoler forbeholdt de mest ressurssterke, sier Melby.
– Når det gjelder regjeringas satsning på videreutdanning, vil jeg gi den strykkarakter. I høst har de fått på plass kun 1460 studieplasser, noe som er alt for lite i seg selv med tanke på at vi har 115 000 lærere i Norge. Men fordi kommunene må betale for vikarutgiftene, så er faktisk 200 av disse plassene fortsatt ledige fordi kommunene ikke har råd til å benytte seg av dem. Venstre vil satse mye sterkere på videreutdanning enn det regjeringa har gjort, gjennom å få flere plasser, øke den statlige finansieringa, og forplikte kommunene og lærerne i større grad på å benytte seg av disse tilbudene. Det skal både være en rett og en plikt til å ta videreutdanning, sier hun.
– Jeg er selv lærer, og har møtt mange lærere som gjør en fantastisk jobb og besitter store kunnskaper.
Men jeg har også møtt lærere som må undervise i fag de ikke har formell kompetanse i, og lærere som sliter med å tilpasse seg nye læreplaner og nye krav til kompetanse, men som ikke får et skikkelig tilbud om videreutdanning. Forskning viser at det er en klar sammenheng mellom lærernes formelle kompetanse og elevenes resultater i skolen, og da er det helt åpenbart for meg at vi må satse på å øke den formelle kompetansen til norske lærere. Jeg beklager at regjeringa med kunnskapsminister Solhjell i spissen ikke ser denne sammenhengen, avslutter Melby.
NRKs oppslag finner du her.