Politikkens forskjeller. Hvem er best?

Ja hva skal du velge? Ikke lett, men her kommer noen svar på hvorfor du Bør velge Venstre når du skal stemme i dette Stortingsvalg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Ekspertene kan være uenige om det er SV eller Venstre som er best på miljø. Men det er nå sånn at Venstre sikret et oljefritt Lofoten i Bondevik-regjeringen og stiller det som et absolutt ultimatum også nå. Vi spiller ikke lotto med en så stor naturarv for fremtiden. SV vrir seg på kroken og synes makt er viktigere enn miljøløsninger. Ap vinner over Sv i regjering, ingen bør tvile på det. Ekspertene kan også diskutere om det er Venstre eller Høyre som har best politikk for bedrifter og satsing på kunnskap. Men ingen er i tvil om at det bare er Venstre som er skikkelig god på både miljø og satsing på kunnskap og nyskapende næringsliv.
Begge deler er akkurat det Norge trenger. Vi kan enkelt dele næringslivet i tre grupper. De som ser klima- og miljøutfordringene og tilpasser seg og utvikler seg, de som ser utfordringen men gjør ingen ting og går dukken, og de som lurer på hva det i all verden var som skjedde. Det er viktig at politikken legger til rette for at flest bedrifter, gamle og de nye som skal komme, havner i den første gruppen. Miljøet kan ikke reddes uten grønne, nyskapende bedrifter.
Venstre vil ha et regjeringsskifte og en ny H/KrF/V-regjering. Venstre tar Fremskrittspartiets politikk på alvor. Avstanden mellom Venstre og Frp er altfor stor til at vi kan sitte i sammen regjering. Vi vil heller ikke bidra til at Frp kommer i regjering med sin uansvarlige økonomiske overbudspolitikk og mangel på miljøpolitikk. Venstre bygger sin politikk på klare verdivalg. Frp appellerer til de egoistiske sidene i oss og har ingen klar retning. Politiske lysår fra hverandre.
Vil du ha en borgelig regjering hvor Frp ikke er med er Venstre ditt eneste sikre alternativ. Et stort Høyre vil kunne danne regjering med Frp. Vil du ha en regjering hvor miljø og saker som oljefritt Lofoten er svært viktig er Venstre valget. Velger du Ap har du sagt nei til en klar miljøprofil, velger du SV velger du et miljøparti som ikke setter makt bak kravet i regjering og Ap bestemmer.
Stem på det partiet du er mest enig med! Venstre er i sentrum av politikken og leverer resultater uansett om vi kommer i regjering eller lager løsninger på Stortinget. Det viser årene i regjering og de siste fire i opposisjon på Stortinget. Venstre vil med et godt valg i Telemark kunne få Tonje Løwer Gurholt inn som utjevningsmandat. Det er innenfor rekkevidde. Hjelp henne til en plass på tinget og hjelp Venstre til å gjøre jobben både for miljø og næringsliv. Godt valg!
Per Espen Fjeld
Leder Bø Venstre