Større fokus på spes.ped tidligere i barneskolen. Ikke alle barn er like, behovet for oppfølging og ressurser vil da variere fra elev til elev. Slik denne tjenesten fungerer i dag så er hovedtyngden av dens arbeid lagt på tiltak rettet inn mot eleven når han eller hun er på ungdomsskolen. Mye av grunnlaget for dette er at PP tjenesten ikke kan sette i gang tiltak før etter tidligst 3 år etter at en elev har blitt meldt inn. Nærmest en tredjedel av tiden i grunnskolen blir altså brukt til kartlegging av behov i stedet for å sette inn tiltak så tidlig som mulig.
Fokus på mål i skoletjenesten. Gode resultater krever klare mål. For å få et så godt som mulig grunnlag for læring for kommunens elever uavhengig av skolested og læringsnivå må det bli sett på målene for skoletjenesten i kommunen. Dette for å fremheve hva som kan forventes av den enkelte skole og den enkelte ansatt i forhold til aktiviteten og tjenesten de skal levere.
Østre Toten Venstre vil at det:
Må bli sett på rutinene i forhold til melding av barn som har et mulig spes.ped behov så tidlig som mulig, og oppfølging av de ansatte som må ta dette ansvaret.
Utarbeides en plan som er politisk forankret med klare mål i forhold til tjenestenivåene og administrasjonsnivåene i skoletjenesten i Østre Toten, fra rådmann og ned til den enkelte elev.
Opprettes et fond for kompetanseheving i Østre Toten Kommune.