Liberale statskirkemedlemmer foren eder!

Jeg vil oppfordre alle liberale statskirkemdlemmer til å finne de liberale kandidatene og stemme på dem ved årets kirkevalg, oppfordrer Gunn-Vivian Eide i dette blogginnlegget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Kirke, religion

Det kan sies mye negativt om det kommende kirkevalget; feil i medlemslister, lite valgkamp, kun en liste pr valg og fraværende informasjon om kandidatenes meninger er viktige innvendinger som tyder på en for svak demokratisk kultur rundt disse valgene. Jeg vil likevel sterkt oppfordre liberale statskirkemedlemmer til å ta sin del av ansvaret for dette valget.

Skåre kirke

Hele 16 av kandidatene til Bjørgvin Bispedømmeråd er mot ansettelse av homofilt praktiserende prester. Og i BT 31.08 står det om en gift kvinnelig kateket i Ostereidet sokn, som trolig er blitt sagt opp fra stillingen sin bla fordi hun har et for liberalt syn på homofilt samliv! Som statskirkemedlem kan jeg ikke sitte rolig å se på at folkets egen kirke driver med slik ukristelig diskriminering av folk pga deres kjærlighetsliv.

Se BTs vurdering av kandidatene

Gunn-Vivian Eide profilbilde

Det er trolig et massivt flertall blant statskirkens medlemmer som ikke har noe som helst problem med menn som elsker menn og kvinner som elsker kvinner — og som selvfølgelig gjerne vil ha dem som prester i våre menigheter. Problemet er bare at alt for mange av oss ikke har tradisjon for å stemme ved kirkevalget, dermed blir vi indirekte medskyldig i kirkens forstokkede praksis.

Les hele innlegget her og send gjerne innlegget videre til dine venner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**