– Folk rundt storbyene i Norge er ikke opptatt av hvordan jernbanen skal bli om 20-30 år. De vil vite hva som skjer på kort sikt, sier Elvestuen.
Lunkent flertall
Det er flertall blant partiene på Stortinget for å intensivere arbeidet med høyhastighetstog.
– Dette er også Venstre tilhengere av, men i Nasjonal transportplan (som Stortinget vedtok i vår) er det ikke en gang fastsatt et årstall, eller bevilget en eneste krone til en slik togsatsing. Politikere er mest opptatt av å profilere seg på lyntog, men det hele er et spill for å flytte fokus bort fra at man ikke leverer viktige tiltak for bedre tilbud på kort sikt, sier en irritert Elvestuen.
Må oppgradere nå
– Dagens toghastiget er i snitt om lag 80 km/t mellom de store byene. Med lyntog snakker vi om hastigheter over 200 km/t. Det er innlysende at dette krever tid og enorme ressurser. Derfor må vi allerede nå oppgradere og forsere viktige strekninger for å nå kortsiktige målsettinger. Uten en slik satsing vil reisende stå i kø også de neste 20 årene, sier han.
– Lyntog i framtida avhenger av viktige prosjekter for redusert reisetid innenfor et langt kortere tidsperspektiv. Da nasjonal transportplan ble behandlet i Stortinget foreslo Venstre å øke satsingen på jernbanen med 30 milliarder kroner på prosjekter som må gjennomføres snarest. Dette er helt avgjørende prosjekter, dersom lyntog i det hele tatt skal være mulig, sier Elvestuen.
Dette er prosjektene Venstre vil satse på i Nasjonal transportplan: De rødgrønne partiene stemte i mot alle forslagene.
Ringerikstunellen på Bergensbanen fullfinansieres.
Dobbeltspor Hamar Lillehammer fullfinansieres.
Grenlandsbanen for sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen (Sørvestbanen) fullfinansieres.
Dobbeltspor Oslo-Ski forseres.
Eidangerforbindelsen forseres.
Dobbeltspor Sandbukta-Moss-Kleberget forseres.
Oppstart dobbeltspor sør for Drammen og tiltak for redusert reisetid på Vestfoldbanen fullfinansieres.