RAJA UTFORDRER SOLHJELL TIL SJAKKDUELL LØRDAG

Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell og Venstre-kandidat Abid Raja møtes lørdag til sjakkmatch i Spikersuppa. Duellen vil gi svaret på hvilken politiker som har den kjappeste sjakkhjernen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Opplegget for lørdagens duell er lynsjakk, best av fem partier (først til tre vinster). Lynsjakk er kjent som "sjakkens formel 1". Hver spiller har fem minutter tenketid på hele partiet; hvis tiden brukes opp er partiet tapt, uansett hvordan det ligger an. Her må man være i stand til å fatte raske og gode avgjørelser, noe som også er viktige egenskaper i politikkens verden.

Bakgrunnen for kampen er at de to politikerne forrige torsdag var blant 20 motstanderne som spilte mot Norges sjakkstjerne Magnus Carlsen. Både Solhjell og Raja måtte seg slått, men Solhjell holdt ut lengst, og ble dermed en slags vinner i den interne kampen mellom de to politikerne. I etterkant av arrangementet skrev Solhjell en Twitter-melding der han ertet Raja: "Du gjekk så fort?" Raja svarte kontant med å utfordre kunnskapsministeren til lynsjakkmatch, en match som altså finner sted i Spikersuppa lørdag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**