OPS-prosjektet har gitt oss 1050 meter ny trygg veg i måneden, mens Vegvesenet nå planlegger å bygge bare 330 meter ny veg pr måned mellom Langangen og Farrisvannet (Sky) fra i år til 2012.
Det handler om å redde liv. På gamle E18 mellom Kristiansand og Grimstad var det 424 ulykker på 20 år, frå 1990 og fram til nyvegen åpna i forgårs. Det var 18 dødsulykker. Ulykkeskartet mellom Arendal og Tvedestrand: 10 dødsulykker på 10 år, altså omtrent like mange pr år som mellom Grimstad og Kristiansand. Fagfolk har regna ut høy pris pr dødsulykke. Men det viktige er at livet i seg selv har en verdi. Livet er det viktigste vi har.
Nå må vi få planlegginga i høygear og spaden i jorda i 2014. Og så bygge E18 mellom Arendal og Tvedestrand i samme tempo som OPS-prosjektet i vest. Da vil byggetida bli 19 måneder, mens den med vanlig vegvesentempo blir 4 år og 9 måneder. (Dette er tall fra Vegvesenet selv, gjengitt i Aftenposten 26. august i år.)
Denne enorme forskjellen i byggetid blir enda mer påfallende når vi vet at Langangen-Sky blir 11 km, skal få 11 tunneler, 21 bruer og to toplanskryss, mens Grimstad-Kristiansand har hele 38 km, 7 tunneler, 61 bruer og 11 toplanskryss. Hvorfor i all verden skal de rød-grå partiene presse gjennom så lang byggetid, når alle vet at OPS-finansiering og privat byggearbeid gir tre ganger så høyt byggetempo og altså utsette oss for flere dødsulykker og andre ulykker på den gamle bygdevegen mellom Arendal og Tvedestrand i enda mange år?
Venstre vil også kople sammen Vestfoldbanen og Sørlandsbanen og styrke ekspressbusstilbudet. For å løse samferdselsutfordringene tenker vi miljø og sikkerhet samtidig.
Øystein Haga, stortingskandidat for Venstre i Aust-Agder