Den Tredje Vei

Det finnes flere farger enn rødt og blått. Det finnes en Tredje Vei, en Tredje Vei som heter Venstre, sier Andreas Noer, nestleder i Kongsvinger Unge Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

I mange tilfeller fremstiller media det som om vi har et topartisystem. Et system der man som velger kun har to valg; Jens eller Jensen. Dette forsterkes ved at Frp og Ap er norsk politikks største partier, begge vil føre Norges ytterpunkter inn i regjering, og de har av media blitt tildelt å være norsk politikks Thor Hushovd og Mark Cavendish. Jeg er veldig glad for at det ikke er hele sannheten, og at det finnes flere alternativer.

Natur og Ungdom har nylig kåret Norges miljøverstinger. På en god andreplass finner vi statsminister Jens Stoltenberg. Til tross for å ha ledet en flertallsregjering, til tross for å sette ny norgesrekord i pengebruk og til tross for at vi aldri har hatt mer kunnskap om både konsekvensene og løsningene på global oppvarming, har den rødgrønne regjeringen gjort skammelig lite for klimaet. På en klar 1.-plass ruver Frp-leder Siv Jensen, for å lede det eneste partiet som går til valg på en enda dårligere klimapolitikk enn regjeringen. Jeg er sikker på at mange miljøaktivister deler mitt synspunkt, og er veldig glad for at det finnes En Tredje Vei.

En Tredje Vei der miljøet har topp prioritet, med stor satsning på fornybar energi, med bastant nei til oljeboring i Lofoten og Vesterålen, med grønne sertifikater, med tro på jernbanen, med utslippskutt i Norge og ansvar for de som kommer etter. Med satsing på forskning for å fremme miljøvennlig teknologi, med Norge som et miljøpolitisk foregangsland og pådriver i klimaforhandlingene i København, det som kanskje er verdens siste mulighet til å enes om en felles politikk for å stoppe den globale oppvarmingen. Med et lavutslippssamfunn der alle har tilgang på ren luft, rent vann og en ren natur.

En Tredje Vei som fører oss til kunnskapssamfunnet, der man har lagt den rødgrønne regjeringens hvileskjær i forskning bak seg. Der man i skolen satser på kunnskap framfor gull-medaljer og bananer, med gode og inspirerende lærere som kan faget sitt. Med skolebygg som ikke forfaller, og lærerverk der USA har hatt senere presidenter enn Bill Clinton. Med god studiefinansiering og faglig veiledning for studentene, og der det er lagt til rette for at studenter fra fattige land skal ha mulighet til å ta utdanning i Norge.

En Tredje Vei med et velferdssamfunn som tar vare på de som har det verst, og gir hjelp til de som trenger det mest. Et samfunn som ser de narkomane som noe mer enn et ordensproblem, med legemiddelassistert rehabilitering for å gi de rusavhengige en verdig hverdag, og med sprøyterom der de narkomane kan sette skuddene sine under kontrollerte former uten å måtte være redd for smittsomme sykdommer. Et velferdssamfunn der man sørger for flere hender til å ta vare på de eldre, der man styrker det psykiske helsetilbudet, der flere tjenester flyttes nærmere den enkelte pasient og kommunene er store nok til å kunne ta imot disse oppgavene.

Norsk politikk er nyansert. Det finnes flere farger enn rødt og blått. Det finnes en Tredje Vei, en Tredje Vei som heter Venstre. Heldigvis.

Andreas Noer,
Nestleder i Kongsvinger Unge Venstre