Regjeringas skolepolitikk kan gi flere privatskoler

– I inneværende periode har kunnskapsdepartementet prioritert barnehagene, og etter SVs valgkamputspill om makspris i SFO og AP og SVs ønske om heldagsskole, frykter jeg at kvaliteten i skolen nok en gang blir taperen om de rødgrønne får fortsette i regjering, sier Venstres stortingskandidat i Sør-Trøndelag, Guri Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**


– Gode lærere er nøkkelen til en god skole, og for å få gode lærere, må vi satse på å heve kvaliteten både i lærerutdanninga og i lærernes videreutdanningstilbud. På begge disse punktene har regjeringa sviktet, sier Melby. — Når de ikke satser på å heve kvaliteten i skolen, frykter jeg at de undergraver den offentlige skolens tillit i befolkninga, og at vi kan risikere en massiv fremvekst av private skoler forbeholdt de mest ressurssterke, sier hun.

Odd Einar Dørum

Foto: Stortinget

I forrige uke var hun på besøk ved NTNUs Program for lærerutdanning sammen med Venstres skolepolitiske talsmann, Odd Einar Dørum. Etter møtet var de overbevist om at Venstres forslag om femårig lærerutdanning og en massiv satsing på videreutdanning er veien å gå for å sikre den offentlige skolen. — NTNUs femårige lektorutdanning er blant de mest populære utdanningene ved NTNU, og krever snittkarakter på 4,6 for å komme inn. Dette viser at mastergradsutdanning har høy status og er attraktiv for flinke ungdommer, og denne erfaringa forteller oss at den gamle allmenlærerutdanninga også kan bli mer attraktiv gjennom å bli femårig, sier hun.

Når det gjelder regjeringas satsning på videreutdanning, vil hun gi den strykkarakter. — I høst har de fått på plass kun 1460 studieplasser, noe som er alt for lite i seg selv med tanke på at vi har 115 000 lærere i Norge. Men fordi kommunene må betale for vikarutgiftene, så er faktisk 200 av disse plassene fortsatt ledige fordi kommunene ikke har råd til å benytte seg av dem, sier Melby. — Venstre vil satse mye sterkere på videreutdanning enn det regjeringa har gjort, gjennom å få flere plasser, øke den statlige finansieringa, og forplikte kommunene og lærerne i større grad på å benytte seg av disse tilbudene. Det skal både være en rett og en plikt til å ta videreutdanning, sier hun.

Guri Melby

Foto: Cathrine D. Hagen

– Jeg er selv lærer, og har møtt mange lærere som gjør en fantastisk jobb og besitter store kunnskaper. Men jeg har også møtt lærere som må undervise i fag de ikke har formell kompetanse i, og lærere som sliter med å tilpasse seg nye læreplaner og nye krav til kompetanse, men som ikke får et skikkelig tilbud om videreutdanning. Forskning viser at det er en klar sammenheng mellom lærernes formelle kompetanse og elevenes resultater i skolen, og da er det helt åpenbart for meg at vi må satse på å øke den formelle kompetansen til norske lærere. Jeg beklager at regjeringen med kunnskapsminister Solhjell i spissen ikke ser denne sammenhengen, avslutter Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**