– Byrådet får Bergen til å fremstå grådig

Venstre mener byrådet får Bergen kommune til å fremstå som en grådig og perspektivløs eier, og krever bredbåndssatsing fremfor kortsiktig utbyttefest.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Bergen vei

– At byrådet i Bergen vil finansiere lavere eiendomsskatt ved å tappe BKK for midler, er både kortsiktig og egoistisk. Bergen og Hordaland har mer behov for fiber enn en kortsiktig utbyttefest, sier Venstres stortingskandidat Lars-Henrik Paarup Michelsen.

Lars-Henrik Paarup Michelsen

Han mener den ekstraordinære tappingen av BKK på 1,5 milliarder de neste tre årene vil innebære en markant svekkelse og verdiforringelse av BKK.
– Byrådet i Bergen opptrer ikke akkurat som en fremtidsrettet eier med blikk for hele fylket. På lenger sikt frykter jeg at byrådets linje kan friste flere eiere i BKK til å selge andeler til et aksjesultent Statkraft. Skjer det vil Statkraft høste stordriftsfordeler gjennom å flytte sentrale funksjoner til Oslo, sier Paarup Michelsen.

Bergen

Venstre i Bergen vil stemme for bredbåndsbygging når saken kommer til bystyret.
– De siste årene har BKK investert mer enn 600 millioner i fiber og fremtidsrettet infrastruktur i Bergen og regionen. Nå begynner vi å se resultatene av dette, både i form av inntekter til BKK, men langt viktigere, at Bergen og omland har en infrastruktur som er attraktiv og viktig både for næringslivet og befolkingen her, sier Venstres bystyrerepresentant og medlem i Komite for Finans, Anders Skoglund.

Anders Skoglund

– BKK er et verdifullt selskap for Bergen kommune og regionen rundt oss. Beste måten å sikre at det forblir slik i framtiden, er å opptre som en klok og langsikitig eier. Derfor vil Venstre si nei til det planlagte grådighetsutbyttet, og ja til bredbåndssatsingen, avslutter Skoglund.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**