Nå kommer bysyklene

Et enstemmig formannskap ga i dagens møte klarsignal på å sette i gang en bysykkelordning som i første rekke skal omfatte området Strømmen, Lillestrøm og Kjeller. — Målet er å få dette på plass allerede til neste år, og forhåpentligvis vil vi etter hvert også kunne utvide tilbudet til andre deler av kommunen og nabokommunene, sier en entusiastisk Skedsmo Venstre-leder Boye Bjerkholt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

sykkelbyen mandal

Foto: NA

Ordningen er ment å reklamefinansieres ved reklameflater i sentrum av Strømmen og Lillestrøm, på samme måte som Oslos bysykkelordning. Sykkelstasjonene er tenkt plassert i nærhet til kollektivtransport, arbeidsplasser og fritidsaktiviteter. Prisen på et sesongkort vil ligge på ca. 100 kr.

— Dette vil utvilsomt styrke Lillestrøm som sykkelby og Skedsmo som sykkelkommune. For en symbolsk sum vil både fastboende og besøkende enkelt kunne ta seg videre fra knutepunktene for tog og buss, sier Bjerkholt.

Han mener at Skedsmos bysykkelordning bør kobles opp mot Oslo helt fra starten slik at samme kort kan benyttes begge steder.

— Hvis vi kan få til et samarbeid med Oslo og etter hvert også andre nærliggende kommuner, vil dette kunne bli et sykkelløft for hele hovedstadsregionen. På sikt må målet være at alle kollektivknutepunkter i Oslo og Akershus er utstyrt med sykler som de reisende kan benytte seg av til og fra buss og tog, avslutter Bjerkholt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**