– Vi kan ikke sende ut tikkende bomber

– Vi kan ikke sende ut tikkende bomber, men folk som kan forventes å være en anstendig nabo til noen. Da trenger vi et godt tilrettelagt tilbud i fengslene, sa Østfold Venstres Rita Sletner i direktesendt debatt fra Oslo Fengsel mot Per Sandberg (FrP) og Knut Storberget (Ap).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Rita Sletner

Foto: Venstre

Østfold Venstres Rita Sletner framholdt at man ikke skulle ha mer kontroll, men mer rehablitering mot narkotika. Hun viste til at Venstre vil lage individuelle planer for alle innsatte i norske fengsler. – Da kan man sørge for tilrettelagt psykisk og medisinsk oppfølging samtidig som man får et tilrettelagt aktivitets- og utdanningstilbud, gjerne i samarbeid med frivillige, slik at man får gode anstendige naboer, ikke tikkende bomber ut av norske fengsler, sa Rita Sletner, førstekandidat for Østfold Venstre og tidligere statssekretær i Justisdepartementet.

Debatten fant sted i Oslo Fengsel og innsatte Bjørnar Dahl satt stort preg på debatten da han arresterte Fremskrittspartiets Per Sandberg da han langet ut mot østeuropeiske bander som han mente kom hit for å bo i fengsel. – Jeg snakker med dem hver eneste dag. De er her for helt andre grunner enn å sitte i fengsel. De er lutfattige og lever under bedritne forhold hjemme. Du ville ikke orket å bodd der en uke, mente Dahl. – De kommer hit fordi de vil forsørge familien sin, men ender ofte opp med vinningskriminalitet.

Østfold Venstres Rita Sletner ledet Regjeringens Voldtektsutvalg denne perioden. Det er ikke fulgt godt nok opp. – Regjeringen gjør for lite for de voldtatte. Når 8 av 10 anmeldte voldtektssaker blir henlagt, og av de to som går videre til rettsapparatet, er det tre ganger så mange frifinnelser som i andre lovbrudd, må vi gjøre noe nå. Storberget og Arbeiderpartiet har ikke fulgt opp noen av Voldtektutvalgets tiltak. Det er uhørt for de som liten eller ingen stemme har.

Se hele debatten her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**