Hvem skaper arbeidsplassene?

Varden hadde onsdag en leder som setter fokus på dette spørsmålet. Hvem er det som egentlig skaper de fleste arbeidsplassene rundt om i landet?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Ja, hvem tror du? Det er ikke staten, selv om det nå fins mer enn 700 000 voksne mennesker ansatt i offentlig sektor. Svaret på spørsmålet er små og store gründere og entreprenører rundt om i landet.

Venstre vil at disse gruppene skal vokse og stimuleres framover, først og fremst fordi det er i tråd med vår sosialliberale plattform, samtidig er det viktig at driftige gründere og entreprenører fungerer som et korrektiv og en stimulans til en tung offentlig sektor. Men disse gruppene får ikke gode nok betingelser av den sittende regjeringen.

Venstre har en klar profil i sin politikk på at hver enkelt av oss like lett skal kunne starte egen arbeidsplass som å bli ansatt hos andre. Derfor vil vi at eneansatte i egne selskaper skal få samme skattefradrag for innbetaling til egen tjenestepensjon som alle andre, og vi ønsker egen og forenkla aksjelov for småbedrifter hvor man kan fjerne revisjonsplikten, redusere størrelsen på aksjekapital, redusere gebyrene og rapporteringen til Brønnøysund – og redusere antall avgiftsterminer.

Venstre vil dele Inovasjon Norge i to; den ene skal nettopp ivareta nyskapingsdelen for gründere og bedrifter i hele landet. Den andre delen skal ha et virkemiddelapparat for distriktsutbygging med hovedhensikt å sikre bosetting og landbrukspolitiske formål.

Venstre vil gjøre det enklere å starte opp!

SOLFRID RUI SLETTEBAKKEN
4.kandidat på stortingsvalglista til Venstre