Venstre vil ha utradisjonelle lærere i skolen

Finanskrisen fører til flere ledige i privat sektor. Samtidig er det behov for flere lærere. Venstre mener Staten må være med å sponse pedagogisk utdannelse for å gi dem undervisningskompetanse.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Venstres tiltak inkluderer kvalifiseringsstipend og reduksjon av studiegjeld for utdannede personer uten pedagogikk som ønsker å bli lærere.

Skole

Kvalifiseringsstipend
Venstre mener staten må legge forholdene til rette for å få f.eks. flere økonomer og ingeniører til å bli lærere. – De har kompetanse som skolen kan trenge. Men nye yrkesgrupper trenger selvfølgelig pedagogisk tilleggsutdanning, før de kan jobbe som lærere. Her mener vi staten kan bidra gjennom å utbetale stipender for å ta tilleggsutdanning innenfor pedagogikk, sier Hordaland Venstres andrekandidat, Lars-Henrik Paarup Michelsen.

Skole

Reduksjon av studiegjeld evt. stipend
Venstre vil også gjøre det økonomisk attraktivt for mastergradsutdannede å jobbe som lærer, for eksempel ved å redusere studiegjeld eller motta et stipend mot at den mastergradsutdannede forplikter seg til å arbeide i skolen i en viss tid og samtidig tar pedagogisk utdanning dersom dette mangler.

Lars-Henrik Paarup Michelsen

– Regjeringspartiene vil utvide skoledagen og lage heldagsskole. Vi mener dette er feil rekkefølge: Vi må først sikre at vi har nok lærere før vi utvider timetallet. Vi prioriterer derfor å satse på kunnskap og kompetanse hos lærerne og rekruttering av flere lærere, sier Paarup Michelsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**