Fjern arbeidsgiveravgiften for lærlinger

Venstre vil fjerne arbeidgiveravgiften for lærlinger, skriver Karl M. Buchholdt, lokallagsleder i Levanger Venstre, i et innlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Innlegg – av Karl M. Buchholdt, leder i Levanger Venstre

Karl Meinert Buchholdt

Foto: Fotograf Hattrem

Gjennom avisinnlegg og presseoppslag de siste ukene, har representanter fra den rødgrønne siden vært ute i media og vil lovfeste retten til lærlingeplass. Sist ute er leder i Levanger AUF Torbjørn Andre Moe.

Å bli gående uten lærlingeplass er svært demotiverende for mange unge, men Venstre vil gi bedriftene muligheten til å ta imot flere lærlinger. For noen dager siden la Venstre frem sine 15 tiltak for småbedriftene i Norge. Et av tiltakene er å fjerne arbeidsgiveravgiften for lærlinger.

I stortinget har Venstre flere ganger tatt opp ordningen med arbeidsgiveravgiften for lærlingene. Senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett (som ble behandlet i juni i år) foreslo Venstre å fjerne arbeidsgiveravgiften for nye lærlinger med virkning fra juli 2009. Dette forslaget ble nedstemt blant annet med stemmene til Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet. De rødgrønne vil tydeligvis opprettholde denne skatten på utdanning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**