— Staten må betale

Bybaneprislappen vil ligge på mellom fem og en halv og seks milliarder kroner. Venstres Helge Solum Larsen mener staten må gå tungt inn i finansieringen. Solum Larsen er stortingskandidat og byutviklingspolitiker i Stavanger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Helge Solum Larsen bybane skinner

Foto: Tore B. Kallevig

— Vi har sagt det hele veien, at når det gjelder denne typen infrastruktur så må staten gå tungt inn med midler til finansieringen, sier Helge Solum Larsen (V) til Rogalands Avis. Les mer her >>

Stavanger Aftenblad skrev i går at den såkalte konseptvalgutredningen om bybanen konkluderte med at bybane langs Rv. 44 var det beste alternativet. Prosjektet vil koste mellom fem og en halv og seks milliarder kroner.

Helge Solum Larsen mener staten må definere bybaneprosjekter som så viktige for klimaet at det må prioriteres.
— Dette er noe jeg har støtte for fra partiet sentralt. I dag er denne typen ordninger lagt under fylket, men jeg og Venstre mener at vi må ha særskilte ordninger for transport som dette, uttaler Solum Larsen.

Solum Larsen befinner seg i Bergen når Rogalands Avis snakker med ham, nettopp for å lære av bybanen der. — Vi har en tett samtale med våre kolleger i Bergen, og har fått mange gode tips og ideer, ikke minst til hvordan vi skal etablere et politisk lederskap som kan få gjennom bybanen, forteller han. Les mer om dette her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**