Lars Sponheim og de øvrige partilederne sørget for en god debatt i Kristiansand

NRKs første partilederdebatt ble avholdt på Christianholm festning mandag 17. august.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Også Stortingsrepresentanter blir sikkerhetssjekket

15 lokale Venstre-folk fra hele Vest-Agder hadde møtt fram for å bidra til god stemning og behørig støtte til Lars Sponheim under debatten.

Venstrefolk på Christianholm Festning

Debatten hadde både snert og substans, og Venstres partileder lyktes meget godt med å få fram Venstres politikk.

De borgerlige på Christianholm Festning 17. august 2009

Lars Sponheim på Christianholm Festning

På spørsmål om hvem som blir statsminister, svarte Lars: -Ikke Jens, ikke Jensen. Jeg ønsker ikke Jens Stoltenberg som statsminister, men enda mindre ønsker jeg Siv Jensen.
Blant annet er Venstres klimapolitikk ikke forenlig med Frp sin politikk på området.Han utelukket ikke Erna Solberg som en mulig statsminister i en borgerlig trepartiregjering utgått fra Venstre, Høyre og Krf.

Spørsmålet “Hva vil dere med valget?”ble så stilt til politikerne. Lars ga her blant annet uttrykk for at vi i 2020 har nådd lavutslippssamfunnet og at regjeringens hvileskjær i forskningen er glemt samme år. Eldreutfordringen må tas sterkt på alvor i årene som kommer. Dessuten kom han inn på Lofoten og Vesterålen, som Venstre vil verne mot oljeaktivitet. Lars sa at vi i framtida også måtte få vernede havområder til havs som til lands.

Senere i debatten ytret han seg om viktigheten av gründervirksomhet og nyskapning, som han mente ville bli av største betydning i framtida.

Dagen etter skrev Fædrelandsvennen(papirutgaven) følgende om Lars sin innsats:

“Har selvtillit som hadde passet til et større parti. Klarer samtidig å formidle Venstres syn med både eleganse og et snev av selvironi. Markerte Venstre som det tydeligste miljøpartiet. Godt gjort i sterk konkurranse. Artig å høre på, men kanske ikke den største stemmefiskeren.”

Videoopptak av debatten i sin helhet kan du se på Kristiansand Venstres nettsider.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**