Venstres grønne samferdselspakke

I dag lanserte Venstre sin grønne samferdselspakke for Trøndelag. Samferdselspolitikken skal ivareta tre grunnleggende hensyn: God mobilitet for hele befolkningen, et miljøtilpasset, utslippsfritt samfunn og verdiskaping for næringslivet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Guri Melby

På miljø har vi mest å hente i tettbygde områder. I og rundt de store byene vil Venstre derfor prioritere kollektivløsninger og jernbanen. For Trøndelag vil dette si en kraftig satsning på jernbanen i aksen Stjørdal-Trondheim-Støren, samt Rørosbanen og Meråkerbanen, mens vi i distriktene må satse på å forbedre veinettet, sier Venstres førstekandidat Guri Melby.

Konkret satsning på høyhastighet mellom Trondheim og Oslo (4 timer innen 2020)

Borghild Tenden og Guri Melby

Stortingsflertallet gikk i vår inn for å utrede høyhastighetstog mellom de store byene. Forskjellen på Venstre og de rødgrønne regjeringspartiene er at mens de ber om utredninger, så foreslår vi 14 milliarder kroner i vårt alternative forslag til Nasjonal transportplan for å redusere reisetida mellom Trondheim og Oslo fra dagens 7 timer til 4 timer. De viktigste tiltakene for å få ned reisetida er dobbeltspor i de tett befolkede områdene, og utretting av linjer, tilrettelegging for høyere hastighet og flere krysningsspor over fjellet. Med en slik besparelse i reisetiden vil det også være viktig å øke frekvensen slik at toget blir et reelt alternativ til å fly, og et svært konkurransedyktig alternativ på strekningen i forhold til bil.

De viktigste tiltakene er:
– Dobbeltspor Hamar-Lillehammer
– Dobbeltspor Støren-Trondheim
– Kortere reiseavstand, særlig over Dovre

Disse utbedringene vil gi store ringvirkninger lokalt. Spesielt Trønderbanen har i dag store begrensninger i togtilbudet på grunn av dårlig kapasitet. Dobbeltspor i de mest tettbygde områdene, samt elektrifisering, vil gi flere avganger og en raskere avvikling av trafikken lokalt.

Konkurranse for bedre togtilbud lokalt

Oslotoget

Togtilbudet lokalt preges av få avganger og lite kundevennlighet. Vi må slippe flere private aktører inn gjennom å legge enkelte jernbanestrekninger som Trønderbanen og Rørosbanen ut på anbud. Det er liten tvil om at passasjerene får et bedre tilbud ved å bruke et anbudssystem. Et godt eksempel på dette er Gjøvikbanen. Gjennom dette anbudet fikk man på plass 40 prosent flere avganger, bedre komfort, tilrettelegging for funksjonshemmede og mer moderne vogner. Strekningen var også først ute med å tilby internett til de reisende. Alt dette har skjedd med samme offentlige støtte som tidligere. Det er kundevennlig, effektivt miljøarbeid og god samferdselspolitikk i praksis.

De midlene som ligger i Nasjonal transportplan til jernbane i Trøndelag er for små. Venstre vil i neste periode arbeide for at denne rammen skal økes, men gjennom å legge driften av Trønderbanen, Rørosbanen og andre relevante strekninger ut på anbud, kunne vi fått mer igjen for de pengene vi i dag driver jernbane for.

Ved bedre kapasitet og økt konkurranse kan Trønderbanen forlenges sørover. Vårt mål er at alle togene skal gå til Støren, og at fem til seks tog går videre til Røros og Oppdal.

Venstres belønningsordning for bedre og billigere kollektivtrafikk

Miljøvennlig

I vårt alternative forslag till Nasjonal transportplan foreslo Venstre å øke ordningen med belønningsmidler til kollektivtrafikken med 10 milliarder kroner mer enn i regjeringens forslag. For Trondheim kommune innebærer dette en økning fra 370 til 544 millioner kroner over fire år.

Det er viktig å redusere bussprisen, og Venstre vil at passasjerer som kjøper billetten på forhånd skal betale 20 kr. Disse billettene kan selges f.eks i automater og på kiosker, eller man kan benytte tkort. Vi ønsker også å redusere prisen på månedskort med 30%, det vil si at voksne betaler 480 kr (mot 685 kr i dag), og studenter 290 kr (mot 410 kr i dag).

Erfaringer fra Oslo har vist at billigere kollektivtrafikk gir flere reisende. Venstre gikk i Oslo i 2007 til valg på reduserte kollektivpriser, og prisene på månedskort ble 1. august i fjor satt ned fra 720 til 550 kroner. Ett år senere er Venstre svært fornøyd med at partiet fikk trumfet prisreduksjonen igjennom i budsjettforhandlinger med byrådspartiene. 60 prosent flere månedskort er solgt i Oslo etter at prisen ble redusert. Transportøkonomisk institutt (TØI) var en av dem som mente at en prisreduksjon ville ha liten betydning, men tallene viser altså at det har hatt mye å si for å få flere til å velge kollektivt.

Erling Moe

– Selv med den prisreduksjonen vi legger opp til vil det være igjen over 100 millioner kroner årlig til forbedring i kvaliteten på tilbudet. Vi ønsker en massiv satsing på infrastrukturen. Det er spesielt viktig å forbedre framkommeligheten for bussene, og vi ønsker oss sanntidsinformasjon på flest mulig holdeplasser, sier andrekandidat og bystyrerepresenntant Erling Moe.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**