I innledningen sin stilte Lars-Henrik en rekke spørsmål:
– Hvordan løser vi klimakrisen?
– Hvordan kan vi få til en human ruspolitikk?
– Hvordan får vi folk fra å sidestille islam med terror?
og mange andre. Svaret ga ham selv: – Ved å satse på kunnskap og utdanning. Over alt i utdanningssektoren kutter man. På jussen i Bergen har de kuttet i eksamenstiden for å spare penger, påpekte Lars-Henrik.
– Dette til tross for at regjeringen har hatt 100 milliarder mer å bruke enn forrige regjering. Det vitner ikke om en satsing – det vitner om gal prioritering, hevdet han.
Dannelse er et kinderegg
I løpet av debatten kom man inn på dannelse som en del av utdanningen, og Lars-Henrik påpekte viktigheten av dette.
– Dannelse er som et kinderegg. For den enkelte er utdanning et gode og en del av selvutviklingen enhver person går gjennom. For samfunnet er resultatet av utdannede mennesker arbeidstakere, arbeidsplasser og næringsutvikling. Men også for demokratiet Norge er dannelse i utdanningen et gode, for det styrker demokratiet vårt, påpekte han.
Frie universiteter
Demokratispørsmålet dukket også opp i spørsmålet rundt hvordan universietetene skal styres. Bør rektor velges av universitetets ansatte og studenter, eller bør ledelsen ansettes av styresmaktene? Venstres svar var krystallklart. – Vi ønsker frie universiteter. Det gjelder både ved rektorvalg og ved resten av styreledelsen. Dermed kan universitetet få de ressursene de ønsker seg selv. Dessverre håndplukket AP sine egne folk til universitetsstyret, noe jeg anser som et demokratisk problem, mente Lars-Henrik.
Prioritet nummer én
I avslutnings-appellen sin oppfordret Lars-Henrik publikum til ikke å se debatten isolert. – Følg med på hva partiene sier i andre debatter. Lover de å “satse på” og “jobbe for”? Politikk handler om å prioritere, og det må ikke være tvil om at for Venstre er forskning og utdanning prioritet nummer én, avsluttet Lars-Henrik til stor applaus.
Les mer om Venstres forsknings- og høyere utdanningspolitikk her.